Het zijn moeilijke tijden voor de horeca. Hoewel Haarlemse hotels, in tegenstelling tot cafés en restaurants, nog wel gasten mogen ontvangen, is het totale aantal bezoekers van deze gelegenheden door de coronapandemie drastisch afgenomen. Dat vertellen diverse hotelmanagers tegenover Haarlem105. Vooral de zakelijke gasten blijven weg.
“De boekingen kunnen voor je neus verdampen”
“Het is pittig”, zegt de manager van Van Der Valk Haarlem. “In verhouding gaat het niet best. In de regio zuid is het nu herfstvakantie, dus we hebben nog een redelijke bezetting. Vijftien tot twintig procent van de kamers is bezet. Helemaal leeg zijn we dus nog niet, maar dat kan zomaar gebeuren. De boekingen kunnen voor je neus verdampen. Het is wel een stuk stiller. De meeste toeristen blijven thuis en het zakelijke verkeer mist.”
Discountprijzen
Dat laatste geldt ook voor Hotel Lion d’Or in Haarlem. “De crisis heeft een enorme impact. Het zakelijke publiek is heel erg afgenomen. Het is veel rustiger. Bij ons is een kwart tot de helft van alle kamers bezet. Tijdens vakanties is het wel wat drukker.” Het hotel probeert met flink verlaagde tarieven toch werkende gasten aan te trekken. “Het zijn discountprijzen. Terwijl we anders 100 tot 150 euro voor een werkkamer vragen, bieden we zo’n kamer nu aan voor 35 euro. Het zijn druppels op een gloeiende plaat. De markt is ingestort en je wordt inventiever.”
“De zakelijke gast is bijna nihil”
Het Carlton Square Hotel ontvangt nu ‘ruim minder dan de helft’ van het gangbare aantal gasten in deze tijd van het jaar. “Het zijn geen leuke tijden. Het aantal annuleringen is gestegen. Het aantal boekingen is gedaald. De zakelijke gast is bijna nihil. Dat komt doordat er niet meer vergaderd mag worden. We mogen ook geen catering in een zaal verzorgen. De regels op dit gebied vinden we onduidelijk: geldt dit ook voor gasten die wél in het hotel verblijven?”
De daling van het aantal gasten heeft als gevolg dat de meeste hotels minder personeel inzetten. “De mensen met een ‘nulurencontract’ blijven thuis”, aldus de manager van Van der Valk. Hotel Lion d’Or werkt nu ook vooral met vaste krachten. In het Carlton Square Hotel is de inzet van het personeel tot nu toe gelijk gebleven.
“Onze moed wordt wel op de proef gesteld”
Hoe zien de hotels de komende weken tegemoet? Van der Valk kijkt niet verder dan een week vooruit. “We hebben geen invloed op het aantal gasten. We hebben ook niet één, twee, drie een oplossing voor de afname. We houden moed, maar de moed wordt wel op de proef gesteld, dat mag u best weten.”
“Het is meebewegen en overleven”, aldus Hotel Lion d’Or. “Voor iedereen is het een spannende tijd. We moeten zorgen dat we deze periode halen.”
“Een totale lockdown kan mensen afschrikken”
Ook het Carlton Square Hotel durft weinig te zeggen over het aantal gasten in de komende periode. “Ik heb geen glazen bol. Wij hebben nu veel last minute boekingen, dus het is niet makkelijk om vooruit te kijken. We hopen op mensen die toch een weekendje weg willen. Ik verwacht niet dat het hotel over een paar weken leeg is; dat hoop ik ook niet. We moeten zien hoe het gaat. Een totale lockdown kan mensen ook weer afschrikken. Het kan alle kanten op.”