Een groep jonge filmmakers heeft een campagnefilmpje gelanceerd dat werd opgenomen in het Kennemer Lyceum in Overveen. Het moet jongeren motiveren om volgende week het rode potlood ter hand te nemen.
Toen foto- en filmproductiebedrijf 4eyes het Kennemer Lyceum vroeg of zij een verkiezingscampagnefilmpje mochten opnemen in het monumentale schoolgebouw, kregen zij een volmondige en enthousiaste “Ja!” Het team jonge creatievelingen van het Amsterdamse productiebedrijf maakte vier jaar geleden, voor de Tweede Kamerverkiezingen in 2017, voor het eerst een filmpje om jongeren te bewegen richting de stembus te gaan. “Dat was zo tof om te doen en zo’n succes, dat we er dit jaar ook een hebben gemaakt”, zegt Thom Schrama, een van de bedenkers van het concept. “Eens in de zoveel tijd doen we een non-profit project, gewoon omdat we het leuk vinden. Maar een van onze drijfveren is zeker ook, dat we jongeren bewust willen maken van het feit dat ze stemgerechtigd zijn.”
Tom: “Wij maken de filmpjes volledig op vrijwillige basis. De figuranten in de video zijn vrienden van ons, die ook belangeloos meewerkten. We plaatsten een oproep op Facebook en hadden snel een clubje bij elkaar. Kijk, over het algemeen stemmen er te weinig jongeren, de leeftijdsgroep van 18 tot 35 jaar oud is ondervertegenwoordigd in onze democratie. We stelden ons de vraag waarom? Te weinig vertrouwen? Een kloof van belangen? Een onbegrijpelijk vakjargon of gewoon geen interesse? Ondanks dat dit sterke vragen zijn, kunnen we het ons niet veroorloven om de stem van de jongeren niet mee te laten tellen in deze samenleving waarin we sterk geleid worden door onze politiek.” Hij vervolgt: “Iedereen heeft vrijwillig meegewerkt met maar één doel; jongeren naar de stembus krijgen. Wellicht dat we zo, iets kunnen betekenen voor ons land en de indeling van onze regering.”
De rector van het lyceum in Overveen, twijfelde geen moment om toestemming te geven voor de niet-commerciële opnames: “Ik kan dit soort initiatieven alleen maar aanmoedigen. Helemaal toen ik meer kennis nam van de boodschap van het filmpje. Zij doen dit uit eigen beweging, dat is toch fantastisch? Wat ik heel mooi vind, jongeren wordt op een duidelijke manier opgeroepen te gaan stemmen, zonder politiek te worden. Het gaat in de videoclip niet over partijen, of een partij in het bijzonder. En, wij hebben tachtig leerlingen die dit jaar voor het eerst mogen stemmen”, aldus rector Peter de Zoete. “Onkosten of huur vragen, dat we bij een commercieel bedrijf wel doen, hebben we dan ook uiteraard niet gedaan”, vertelt De Zoete. Tom van het bedrijfje uit Amsterdam tenslotte: “Misschien leuk om te vermelden, ik woon sinds twee weken in Haarlem!”
De jonge videomakers bedachten een slogan: ‘Wees geen sukkel, ga stemmen op 17 maart’. Bekijk de video