Haarlem krijgt mogelijk een metro-achtige verbinding met Schiphol en Amsterdam. De verschillende overheden in deze regio gaan dat onderzoeken. Het gaat niet om een echte metro, maar een bus die dezelfde snelheid, comfort en capaciteit biedt.
Dat meldt de provincie Noord-Holland. De verwachting is dat het aantal reizigers in het gebied rond Amsterdam en Haarlem in het jaar 2040 tot 70 procent zal toenemen. Dit komt onder meer door de langverwachte bouw van zeker 175.000 woningen in deze regio.
Hierdoor is een uitbreiding van het ov-netwerk nodig, stelt de provincie. Samen met de gemeente Haarlem, vervoerregio Amsterdam en de gemeente Amsterdam is gekeken naar welk vervoerssysteem het beste past. Zo werd eerder al gesproken over een tramverbinding tussen Haarlem en Amsterdam.
In- en uitchecken op perron
Uit het onderzoek is een zogenoemd Bus Rapid Transit-systeem (BRT) naar voren gekomen, een combinatie van een bus en een metro. Een metrobus dus.
Bij de metrobus lijken de stations op die van de metro, maar zijn de voertuigen lange (elektrische) bussen. Ook hoef je niet langer in de bus in te checken, maar gebeurt dat – net als bij de metro – al op het station. De bussen rijden op een eigen baan en krijgen voorrang bij kruispunten. Op die manier moet de metrobus goedkoper worden dan een echte metro, maar wel net zo snel en comfortabel zijn.
Deze vervoersvorm wordt in het buitenland al toegepast, bijvoorbeeld in Azië. In Nederland doet het denken aan de Zuidtangent, die nu al tussen de twee steden en het vliegveld rijdt.
tekst loopt door onder de foto
Voor de metrobus is een belangrijke rol weggelegd voor het nieuw te bouwen ov-knooppunt Haarlem Nieuw Zuid, in de buurt van het kruispunt Schipholweg-Europaweg. De bedoeling is dat hier kan worden overgestapt op regionale bussen, om zo het huidige busstation bij het treinstation van Haarlem te ontlasten.
Ook moet er een extra verbinding komen tussen Haarlem, Schiphol en Amsterdam, bovenop de huidige drie snelbuslijnen. “Deze verbinding ligt in het grote gebied tussen de binnenstad en Amsterdam-Zuid vanaf het nog te ontwikkelen knooppunt Haarlem Nieuw Zuid”, schrijft de provincie. “Deze totaaloplossing biedt reizigers een comfortabele en snelle reis van deur tot deur.”
Vervolgonderzoek
Het onderzoek naar de metrobus wordt dit jaar verder uitgebreid. Dan wordt ook bepaald of het systeem echt haalbaar is.