Ook in Haarlem is inmiddels een aantal restaurants dat bij het reserveren vraagt om een aanbetaling. Dit omdat het aantal mensen dat reserveert maar niet komt opdagen, toeneemt. Niet alleen een financiële strop, maar ook pure voedselverspilling voor restaurateurs. Ook Menno Post, chefkok en eigenaar van sterrenrestaurant Olivijn in de Haarlemse binnenstad werkt sinds deze week met een aanbetaling. “Vorige week vrijdag was echt de druppel, toen had ik drie tafels no-show, drie van de twaalf tafels, dus dat is een kwart van mijn restaurant”, vertelt hij tijdens Haarlem Vandaag.
Hij is niet de enige restaurateur in Haarlem die deze keuze maakt. Restaurant de Zeeuw werkt al langer met een aanbetaling-systeem, maar ook restaurant ML aan het Klokhuisplein vraagt sinds kort een aanbetaling. Post stelt dat het een afweging is die elke ondernemer voor zich maakt. “Ik doe dingen die bij mijn restaurant en bij mijn gasten passen. Sommigen doen het al langer, anderen zijn bang om gasten mis te lopen”, zegt Post.
Luister hieronder het radio-interview terug tijdens Haarlem Vandaag
“Ik heb hierdoor deze afgelopen maand alleen al 6.000 euro aan omzet misgelopen, dus moet ik als ondernemer een beslissing maken.” Post voert de aanbetaling in omdat hij het afgelopen half jaar steeds vaker geconfronteerd wordt met gasten die gereserveerd hebben, maar het af laten weten.
“Ik vind het eigenlijk gewoon laksheid, gewoon lui. Helemaal niet beseffen wat het betekent voor een restaurateur”
Menno Post, chef-kok en eigenaar restaurant Olivijn
In zijn restaurant, bekroond met een Michelinster, moeten gasten van tevoren reserveren. “Gasten zijn zich er echt niet van bewust dat als je niet komt dat je dan gewoon met een lege tafel zit”, legt Post uit. Als gasten bij Post reserveren krijgen zij een bevestiging en kan hij zien of de mail ontvangen en gelezen is. Dat heeft hij eerder al uitgebreid met een herbevestigingsmail die de gasten een dag voor de reservering ontvangen.
‘Helemaal vergeten’
Als de gasten dan niet komen opdagen, neemt Post contact met ze op. “Als je dan opbelt dan is het van ‘ik had geen oppas’ of ‘helemaal vergeten, sorry, sorry’. Ik vind het eigenlijk gewoon laksheid, gewoon lui”, zegt de chef-kok stellig. “Helemaal niet beseffen wat het betekent voor een restaurateur.”
Los nog van de omzet die hij misloopt, betekent het ook onnodige voedselverspilling. “Onze producten zijn dagvers, we nemen niets mee naar de volgende dag omdat we alles vers koken”, voegt Post toe.
“Achter de schermen kost het ongelofelijk veel tijd om het voor elkaar te krijgen”
Menno Post
Het reserveringssysteem is nu uitgebreid met een aanbetaling van 25 euro per persoon. “Het is heel makkelijk want het is exact hetzelfde als wanneer je iets koopt bij Bol.com. Je reserveert bij ons online, aan het einde moet je afrekenen via I-deal of je creditcard en dat bevestigt ook dat jouw reservering gemaakt is. Bij het afrekenen wordt het er gelijk afgehaald.” Bij het betalen op de avond zelf wordt de aanbetaling van de rekening afgetrokken.
Veel van zijn vaste klanten begrepen zijn besluit en hadden Post al eerder aangeraden het in te voeren.“ Inmiddels heeft hij alle vaste klanten op de hoogte gebracht van de aanpassing en is het systeem in werking gesteld. Maar zo eenvoudig als het klinkt, was het niet. “Achter de schermen kost het ongelofelijk veel tijd om het voor elkaar te krijgen, de teksten en de betalingen moeten natuurlijk goed kloppen”, vertelt hij.
‘Normaalste zaak van de wereld’
In Engeland en Amerika is het aanbetalen bij een reservering de normaalste zaak van de wereld, ook in Amsterdam is het in veel restaurants heel gebruikelijk. Het is voor de gast een stok achter de deur, want als je niet gaat, ben je je geld kwijt.