De komende twee weken openen bijna alle middelbare scholen in de regio hun deuren voor achtstegroepers en hun ouders. Van de zeven middelbare scholen in Haarlem, is er dit jaar één die besloten heeft niet mee te doen. Jan-Mattijs Heinemeijer, rector van het Mendelcollege geeft er de voorkeur aan om de school te laten zien op een ‘gewone’ schooldag, en niet op een avond dat alles extra leuk is aangekleed. Jan-Henk van der Werff, rector van het Stedelijk Gymnasium merkt dat kinderen en ouders open dagen juist enorm waarderen. Beiden heren geven hun visie op open dagen tijdens Haarlem Vandaag.
“Open dagen zijn een circus dat scholen niet neerzet zoals ze zijn”
Jan Mattijs Heinemeijer, rector Mendelcollege
Heinemeijer, rector van het Mendelcollege trapt af met de stelling dat in Haarlem überhaupt geen slechte middelbare scholen zijn, en dat kinderen en hun ouders op zoek gaan naar een school die het beste bij hen past. Of zij daar op de open dagen een goed beeld van krijgen, betwijfelt hij. Daarom heeft zijn school besloten om dit jaar geen open dagen te organiseren. “Geen palmbomen of rode loper”, voegt hij toe, om de gemaakte keuze te benadrukken.
Luister hieronder het dubbelinterview terug. Tekst gaat verder onder het geluidsfragment
Een groot aantal basisscholen heeft het Mendelcollege bezocht tijdens een normale schooldag. “Ze zien de school dan echt in bedrijf”, licht Heinemeijer toe. “Ouders hebben de mogelijkheid om volgende week aan het eind van de middag een rondje door de school te lopen. Dan zien ze de school in het ‘echie’, gewoon als de schoonmakers aan het werk zijn en dat is wat ze willen laten zien. Open dagen zijn een circus dat de scholen niet neerzet zoals ze zijn.”
“Open dagen zijn een prachtige manier om ouders en hun kinderen samen kennis te laten maken met de school”
Jan Henk van der Werff, Stedelijk Gymnasium
Van der Werff begrijpt het punt van zijn collega, maar gelooft in het belang en de toegevoegde waarde van de open dagen. Tijdens het interview is ‘zijn’ Stedelijk Gymnasium gevuld met tientallen nieuwsgierige tieners en ouders om de school te zien en te ontdekken. “Kinderen en ouders hebben vantevoren al veel kennis verzameld over de school. Voor hen is het fijn om langs te kunnen komen en te praten met wie ze willen”, zegt hij. Van der Werff vindt het leuk om te zien hoe leerlingen en docenten de gasten rondleiden en praten over het onderwijs op het Stedelijk Gymnasium.
Proeflessen
Voor de achtstegroepers worden ook proeflessen georganiseerd. “Zo krijgen ze een goed beeld van wat ze straks kunnen verwachten”, zegt Van der Werff, die sinds 2019 rector is op de school die zich in de Haarlemse binnenstad bevindt. “Open dagen zijn een prachtige manier om ouders en hun kinderen samen kennis te laten maken met de school”, vindt hij.
“We geloven in onszelf, onze school heeft een goede naam”
Jan-Mattijs Heinemeijer
Heinemeijer is niet bang dat door het schrappen van de open dagen het aantal aanmeldingen voor het Mendelcollege, dat bijna 1800 leerlingen telt, terugloopt. “We geloven in onszelf, onze school heeft een goede naam”, zegt hij tijdens de uitzending. Uit onderzoek onder leerlingen en ouders bleek dat in de lijst met afwegingen voor de schoolkeuze, open dagen niet voorkomen in de top 6. Dat sterkte Heinemeijer in het besluit om dit jaar geen open dagen te organiseren.
Dappere keuze
De rectoren kennen elkaars opvattingen en hebben daar begrip voor. Heinemeijer begrijpt dat gymnasiumkandidaten vaak voor een categorale middelbare school kiezen en dan specifiek het Stedelijk Gymnasium willen bezoeken. De overige middelbare scholen in de regio kunnen wat hem betreft nog wel winst halen uit een wat explicieter profiel, dan is het voor leerlingen van groep acht ook duidelijker waar ze voor kiezen en wat ze kunnen verwachten.
Van der Werff vindt het besluit van het Mendelcollege om te stoppen met de open dagen een ‘dappere keuze’. Beide rectoren vinden de middelbare schoolperiode heel belangrijk voor de ontwikkeling van kinderen, zij moeten zich volgens hen op school thuis voelen. Ook delen zij de kritiek op het keurslijf waarin het onderwijs in Nederland is gegoten. “Daar is nog heel wat over te zeggen en heel veel aan te verbeteren.”