Na de nodige ophef over het parkeerbeleid heeft het Zandvoortse college de plannen aangepast. Door middel van een enquête en inspraakavonden zijn de wensen van inwoners, ondernemers en bezoekers van Zandvoort in kaart gebracht. De voorgestelde oplossingen leiden tot meer eenduidige en eenvoudigere regels, zo stelt verantwoordelijk wethouder Martijn Hendriks tijdens de uitzending van Haarlem Vandaag.
“Meteen na de invoering zag je de ontevredenheid toenemen, het was tijdens de verkiezingen al een duidelijk item, dus vrij snel na de verkiezingen besloot de coalitie om direct na de zomer al te evalueren”, begint Hendriks zijn toelichting. Daarop heeft het college een bureau ingehuurd en de opdracht gegeven om het parkeerbeleid te evalueren. Zij hebben dat gedaan door middel van enquêtes en inloop-bijeenkomsten.
“Een van de grootste struikelblokken was dat mensen bewegingsvrijheid missen”
Martijn Hendriks, verantwoordelijk wethouder Zandvoort
Op de druk bezochte inloopavonden en met 2200 ingevulde enquêtes is duidelijk geworden waar bewoners, ondernemers en bezoekers tegenaan lopen. “Een van de grootste struikelblokken was dat mensen bewegingsvrijheid missen. We hadden vier wijken in Zandvoort en mensen misten dat ze met de auto van de ene naar de andere wijk konden, om naar de sportclub te gaan, om bij familie op bezoek te gaan, om boodschappen te doen, gewoon echt binnen Zandvoort te kunnen bewegen”, zegt Hendriks.
Bekijk hieronder het interview met wethouder Martijn Hendriks. Tekst gaat door onder het fragment
Mensen vonden de regels ook erg ingewikkeld, zo bleek uit de enquete. Inwoners wisten niet precies waar ze met hun vergunning mochten parkeren. “Dat hebben we een beetje samengevat als ‘parkeervrijheid’, gewoon simpelweg kunnen doen wat je wil doen”, stelt de jonge wethouder. “Dat was eigenlijk het grootste knelpunt, te kunnen gaan een staan waar je wilt.”
“Iedereen helemaal tevreden stellen zal nooit lukken, parkeren is simpelweg schaars”
Martijn Hendriks
Ook de parkeerdruk werd veelvuldig genoemd als probleem. Een van de problemen was dat het tariefverschil tussen de woonwijken en de boulevard en de grote parkeerterreinen te klein was. Dit zorgde voor een grote parkeerdruk in de omliggende woonwijken. “Daarnaast waren er ook allerlei problemen rondom techniek, een app die niet werkt en klantonvriendelijk is, of het aanmelden van bezoek”, zegt Hendriks. “Maar de grote hoofdmoot is kunnen parkeren waar je wilt en de parkeerdruk van toeristen in de woonwijken.”
Knelpunten
Hendriks is ondanks de aanpassingen die ze hebben meegenomen in het voorstel wel realistisch. “Iedereen helemaal tevreden stellen zal nooit lukken, parkeren is simpelweg schaars”, stelt Hendriks. De wethouder heeft naar aanleiding van de uitkomsten gekeken welke knelpunten ze kunnen oplossen waarbij sommige knelpunten strijdig met elkaar bleken. Hoteliers hadden bijvoorbeeld andere wensen dan buurtbewoners waarbij duidelijk naar voren kwam dat ze niet beide partijen konden geven wat ze wilden.
“Je ziet pas hoe iets werkt als je het probeert en je ziet pas de knelpunten die ontstaan als iets is ingevoerd”
Martijn Hendriks
Het college van Burgemeester en Wethouders heeft nu een pakket van 21 oplossingen voorgesteld waarmee ze volgens Hendriks ‘aan het leeuwendeel van die bezwaren eigenlijk al tegemoet komen’. De reden dat ze binnen een jaar al met zoveel aanpassingen moeten komen is volgens de wethouder tweeledig. “Je ziet pas hoe iets werkt als je het probeert en je ziet pas de knelpunten die ontstaan als iets is ingevoerd. Tegelijkertijd zat achter dat vorige plan heel veel tijdsdruk”, geeft Hendriks toe.
Te weinig participatie
“Het moest en zou op 1 juli (2021, red) worden ingevoerd en daar is, als ik er nu op terugkijk vooraf te weinig participatie geweest. Te weinig in gesprek gegaan met Zandvoorters hoe zijn hun parkeerbeleid willen”, vervolgt Hendriks. “Dat hebben we nu gedaan.”
“Elke Zandvoorter mag in heel Zandvoort parkeren, zij het met een maximum in de drukste delen van Zandvoort”
Martijn Hendriks
Twee belangrijke aanpassingen zijn dat ze van vier naar twee hele grote parkeerzones gaan, zone A en zone B. Zone A is het centrum en het gebied achter de boulevard en rondom het station (inclusief de Admiralenbuurt en Parkwijk). Zone B is de rest van Zandvoort. “Elke Zandvoorter mag in heel Zandvoort parkeren, zij het met een maximum in de drukste delen van Zandvoort (dit laatste geldt voor bewoners in zone B, red.)”, zegt Hendriks. “Daarmee hebben we die bewegingsvrijheid best wel aangepakt.”
Hoge tarieven in woonwijken
Voor toeristen heeft het college het parkeren juist moeilijker gemaakt. Het college houdt vast aan goedkope tarieven aan de randen van Zandvoort, waaronder de boulevard. Ook op parkeerterrein Zuid en in de parkeergarage blijft de gemeente lage tarieven hanteren, in de woonwijken worden de tarieven flink opgeschroefd.
“Door duidelijk aan te geven aan toeristen waar je goedkoop kunt parkeren, ontlasten we de woonwijken”
Martijn Hendriks
“Het parkeertarief in een woonwijk is nu 3,50 euro per uur, dat gaat naar 4 euro. Als je langer dan twee uur staat wordt dat verdubbeld, naar acht euro per uur”, legt Hendriks uit. Volgens hem verduidelijkt dit voor toeristen dat woonwijken niet bedoeld zijn om langere tijd te parkeren. “Door duidelijk aan te geven aan toeristen waar je goedkoop kunt parkeren, ontlasten we de woonwijken.”
Het college stelt 21 oplossingen voor om de geconstateerde knelpunten op te lossen. De gemeenteraad buigt zich woensdag 8 maart in de commissievergadering over het voorstel.
Wethouder Martijn Hendriks was eind oktober 2022 ook te gast bij Haarlem105 over het parkeerbeleid. Luister hieronder het interview terug.