Vorige week dinsdag onthulde het Brunel Solar Team hun nieuwe zonneauto; de NUNA 12. Deze zonneauto nemen ze in september mee naar Australië om mee te doen met de Bridgestone World Solar Challenge, een race waar verschillende zonneauto’s vanuit de hele wereld aan mee doen. Onder andere de Haarlemse coureur Kees Broek doet mee aan deze race voor Brunel. Om zich voor te bereiden op de race testte het team uit Delft deze week hun auto op het circuit van Zandvoort.
De World Solar Challenge is een van de meest prestigieuze zonneraces ter wereld, waarin de deelnemende teams worden uitgedaagd om een afstand van 3.000 kilometer af te leggen, uitsluitend aangedreven door zonne-energie. Het Brunel Solar Team, bestaande uit studenten van de Technische Universiteit Delft, heeft een rijke geschiedenis in de zonneauto-racewereld, zo hebben ze de race inmiddels al zeven keer gewonnen. In 2019 konden ze helaas de race niet afmaken, omdat de auto in de brand vloog.
Testdag op Zandvoort
Na de onthulling van de NUNA 12 is het tijd voor Brunel om de zonneauto grondig te testen. Dit doen ze op Circuit Zandvoort, omdat de baan diverse uitdagingen biedt voor de auto. Zo bestaat de baan niet alleen uit bochten naar rechts, maar ook naar links en ook de kom-bochten zijn goed om de wagen op de proef te stellen.
Tekst gaat door na de video
Niet alleen de zonneauto wordt op de proef gesteld tijdens deze testdag, ook de coureurs, vertelt Ben Onland, coureur van de zonneauto. “Dit is écht een goede training voor als wij zometeen de kwalificatie moeten rijden”, zegt hij. “We leren hier de auto nog beter kennen. Ik heb er wel vertrouwen in hoor, maar dat komt ook omdat ik zelf aan de bouw heb meegewerkt”. Ook zijn Haarlemse collega-coureur Kees Broek ziet het belang van de testdag. “We komen hier allemaal dingen tegen die we anders niet tegen zouden zijn gekomen” zegt hij. “Aan de hand van deze testdag kunnen we weer aanpassingen maken aan de wagen, waardoor we straks nóg sterker aan de start kunnen verschijnen en zo hopelijk als eerste over de finishlijn kunnen rijden”.
Het brein van de auto
Gedurende de test op de baan rijdt er ook een volgauto mee. Niet de coureur, maar juist deze kleine bus wordt door het team omschreven als “het brein” van de auto. De bus is uitgerust met verschillende meetapparatuur waarop de mensen in de bus de staat van de zonneauto kunnen analyseren. Ook is de bus belangrijk voor als er iets mis gaat. De mensen in deze volgauto zijn in de buurt en zijn er dus gelijk bij als de auto stuk gaat of – zoals in 2019 dus het geval was – in de brand vliegt. Ook leren de mensen in de bus en de coureurs beter met elkaar te communiceren, wat goed van pas komt bij de echte race in Australië straks.