Veel middelbare scholen houden resultaten van leerlingen bij in leerlingvolgsystemen zoals Magister. Een school in Zeist werd nieuws naar aanleiding van hun proef om cijfers voor twee maanden niet automatisch met ouders te delen om prestatiedruk te verminderen. Haarlem105 zocht uit wat de visie hierop is van middelbare scholen in de regio.
“Bij ons op het Montessori College Aerdenhout krijgen de ouders überhaupt geen login voor Magister en worden leerlingen aangemoedigd om het met hun ouders te hebben over de voortgang”, schrijft rector Bas Boensma op LinkedIn. “Even wennen voor sommige ouders, maar over het algemeen een fijn resultaat in de samenwerking tussen leerlingen, ouders en school.”
Verantwoordelijkheid van leerling
Het Montessori College Aerdenhout blijkt de uitzondering op de regel; de meeste scholen in de regio geven ouders wel toegang tot schoolresultaten. “Ouders hebben bij ons een inlog voor Magister”, vertelt rector Bernicé van Staalduine van het Kennemer Lyceum. “We merken dat met name in de onderbouw de ouders en verzorgers graag af en toe meekijken en dat ouders het na een tijdje meer loslaten.”
“We merken dat met name in de onderbouw de ouders en verzorgers graag af en toe meekijken en dat na een tijdje ouders het meer loslaten.” – rector Bernicé van Staalduine, Kennemer Lyceum
Dat vinden wij ook belangrijk, dat het de verantwoordelijkheid is van de leerling om thuis te praten over hoe het gaat op school. Er zijn natuurlijk ook ouders die er bewust voor kiezen nooit te kijken, dat is ook een best grote groep.”
Visie ontwikkelen
Het Rudolf Steiner College gebruikt Magister pas sinds kort. “In het eerste en tweede leerjaar werken we nog niet met cijfers en dus voeren we dat niet in”, zegt rector Peter Stam. “Pas in de hogere leerjaren werken we met cijfers en voeren we deze in. Qua beleid om Magister wel of niet voor ouders open te zetten moeten we nog een duidelijkere visie ontwikkelen.”
Prestatiedruk in de maatschappij
Rector Jan-Mattijs Heinemeijer van het Mendelcollege spreekt van een ‘boeiende discussie’. “Prestatiedruk is een wezenlijk onderdeel van onze maatschappij. Daartoe verhouden, mee dealen en weerbaar zijn is een opgave”, vertelt hij.
“Prestatiedruk is een wezenlijk onderdeel van onze maatschappij. Daartoe verhouden, mee dealen en weerbaar zijn is een opgave” – Jan-Mattijs Heinemeijer, rector Mendelcollege
Ook bij hem op school hebben ouders toegang tot Magister. “Je lost prestatiedruk niet op door iets af te sluiten of niet te delen. We moeten kinderen opvoeden. Dat doe je samen met ouders, als volwassenen. Dus je wilt niet dat ze hun kinderen loslaten, maar anders gaan vasthouden.”
Terughoudendheid
Het Stedelijk Gymnasium werkt ook met Magister en verschaft ouders toegang met een kanttekening. “Vooralsnog vragen we ouders terughoudendheid te betrachten bij het gebruik van Magister”, legt rector Jan Henk van der Werff uit. “Ik denk dat de meeste ouders op een goede manier betrokken zijn bij de resultaten van hun kinderen.” Toch sluit hij het afsluiten van Magister voor ouders niet uit. “Natuurlijk zijn we niet doof en blind en bewegen mee indien nodig.”
Het Coornhert Lyceum, het Athenaeum College Hageveld en het Sancta Maria Lyceum is ook gevraagd om hun visie, maar zij hebben geen reactie gegeven.