De eerste zomerse dagen van het jaar zorgden niet alleen voor blije gezichten op straat, maar ook voor volle ijssalons. Meesterijsbereider Luc Blok, oprichter van de bekende ijsketen Luciano’s, vertelt aan Haarlem105 dat het onverwachts alle hens aan dek was: “Het was een gekkenhuis! We moesten alle zeilen bijzetten om aan de vraag te voldoen.”
Blok was midden maart nog op een internationale ijsbeurs, toen het warme weer ineens losbarstte. “Op dag twee van de beurs zijn we met het hele team halsoverkop terug naar de ijsmakerij gegaan om als een gek ijs te maken.”
Luister hieronder het hele interview terug. Tekst loopt door onder fragment.
Omzetstijging
Het warme voorjaar levert goede zaken op. De omzet van Luciano’s lag maar liefst 35 procent hoger dan rond dezelfde tijd vorig jaar. Toch merkt Blok dat het steeds lastiger wordt om de drukte te voorspellen. “Het weer is grilliger dan ooit. Je kunt het bijna niet meer plannen.”
Nieuwe smaken
Natuurlijk willen we ook weten: wat zijn dé nieuwe smaken van dit seizoen? Blok: “Onze Mango Sticky Rice heeft een mooie prijs gewonnen en is meteen een hardloper.” Ook introduceerde hij de smaak Baklava, gelanceerd vlak na het einde van de Ramadan. “Pistache is nu echt een hot item, dus die smaak slaat enorm aan.”
‘Loaded’ softijs
Hoewel Blok openstaat voor verrassende smaken, moet het voor hem wel binnen de grenzen van het zoete blijven. “In een vakblad zag ik een ‘loaded’ softijs met knoflook, dat gaat mij echt te ver. We hebben ooit ananas met rode peper gemaakt, dat kan nog net. Maar een hartig haring-ijsje? Daar begin ik niet aan.”
Toch ziet hij dat mensen steeds meer openstaan voor gekke smaken. “Ze willen het proberen, maar uiteindelijk keren ze terug naar hun vertrouwde favorieten.” En die favorieten? Vanille, chocolade, aardbei, citroen en mango blijven steevast in de top vijf.