De provincie Noord-Holland heeft het ontwerp-Provinciaal Inpassingsplan (PIP) en het Milieueffectrapport (MER) voor de nieuwe grote zeesluis in IJmuiden vrijgegeven.
Hiermee is een nieuwe stap gezet in het proces van de aanleg van de nieuwe zeesluis. Om de bouw van de nieuwe sluis ter vervanging van de bijna 100-jarige Noordersluis in IJmuiden mogelijk te maken, stelt de provincie een inpassingsplan (PIP) vast. Dat is in feite een provinciaal bestemmingsplan. Het PIP beschrijft de invulling van het gebied op en rond het sluizencomplex. De belangrijkste aandachtspunten hierbij zijn leefbaarheid en ruimtelijke kwaliteit.
Andere onderwerpen in het PIP zijn de locatie en de afmeting van de nieuwe sluis, verplaatsingen van diverse activiteiten op de sluiseilanden, en een blijvende noord-zuid-verkeersverbinding. De nautische- en waterveiligheid wordt gegarandeerd in zowel de aanleg- als de gebruiksfase. De sluis is onderdeel van de primaire waterkering.
Voor het PIP moeten ook de effecten op het milieu onderzocht worden. Daarom heeft Rijkswaterstaat als initiatiefnemer een milieueffectrapport (MER) opgesteld. Hierin wordt onder meer gekeken naar externe veiligheid, lucht, water, bodem, natuur en archeologie. Het biedt inzicht in hoe de ruimtelijke keuzes het milieu beïnvloeden en geeft aan wat de impact is van de nieuwe sluis op de omgeving.
Het ontwerp-PIP en MER liggen van 19 februari tot en met 1 april 2014 ter inzage. Voor iedereen is er de mogelijkheid een zienswijze in te dienen. De zienswijzen worden verwerkt in een nota van beantwoording. Provinciale Staten betrekken de ingediende zienswijzen en adviezen bij hun besluitvorming. Waarschijnlijk wordt een besluit in het najaar genomen.
Het ministerie van Infrastructuur en Milieu, Rijkswaterstaat, provincie Noord-Holland, gemeente Amsterdam en Havenbedrijf Amsterdam NV werken samen met de gemeente Velsen aan de bouw van de nieuwe grote zeesluis bij IJmuiden omdat de huidige Noordersluis uit 1929 na bijna honderd jaar aan vervanging toe is. Om ruimte te bieden aan de steeds groter wordende zeeschepen, wordt de nieuwe sluis groter en sneller aangelegd. De nieuwe zeesluis zorgt voor een vlotte en veilige bereikbaarheid van de havens en bedrijven aan het Noordzeekanaal. Naar verwachting is de sluis in 2019 gereed.
foto: Rijkswaterstaat