De gemeente Zandvoort houdt vast aan het plan om op termijn alle 50-kilometerwegen in het dorp om te vormen tot 30-kilometerzones. In de aangepaste versie van het Gemeentelijk Verkeers- en Vervoerplan (GVVP), die binnenkort naar de gemeenteraad gaat, zijn wel enkele onderdelen verduidelijkt op basis van de reacties van inwoners.
Tijdens de inspraakperiode kwamen 269 reacties binnen. “We kregen in verhouding veel reacties op het plan, maar dat kwam ook door de Facebook-actie over het behoud van de 50 km-wegen in Zandvoort”, reageert een gemeentewoordvoerder. Volgens het Zandvoortse burgerinitiatief Behoud50 is het plan ‘stilletjes’ opgesteld en raken de voorgestelde veranderingen iedere inwoner ‘direct in de portemonnee en dagelijkse bewegingsvrijheid’. Gevreesd wordt voor lange files, meer reistijd, verhoogde co2-uitstoot en hoge kosten.
Lees ook: Zandvoorters mogen meedenken over toekomst van verkeer en vervoer in het dorp
De gemeente heeft dit onderdeel in het plan op enkele punten aangepast. Zo is nu duidelijker omschreven dat de 30 kilometer per uur-wegen breed blijven en toegankelijk zijn voor vrachtwagens, hulpdiensten en bussen.
Fietsparkeren
Ook is het hoofdstuk over fietsparkeren uitgebreid, met aandacht voor grotere en zwaardere fietsen zoals e-bikes. Het is nog wel onduidelijk hoe daar bij de fietsparkeerplekken concreet rekening mee gehouden wordt. “In oktober krijgen we een advies over de grote en zware fietsen”, laat de gemeente weten.
Een voorstel van ondernemers om aparte laad- en losplekken te realiseren wordt verder onderzocht. De gemeenteraad bespreekt het plan in het najaar. “Uiteraard met participatie met betrokkenen en belanghebbenden”, benadrukt de woordvoerder.
Luister ook: Gemeente Zandvoort in gesprek met bewoners over verkeersplannen: ‘Duurt al veel te lang’