De Luisterlijn start een campagne over ‘de kunst van het luisteren’. Wie het nummer van de lijn belt, kan anoniem 24 uur per dag persoonlijk aandacht krijgen per telefoon, e-mail of chat. Vier op de vijf Nederlanders geeft aan niet altijd goed te luisteren tijdens een gesprek. Daarom worden er video’s met gemaakt die vanaf oktober te zien zijn. En de noodzaak is groot: in 2019 werd er ruim 400.000 keer een beroep gedaan op de Luisterlijn.
Steeds minder aandacht
“We hebben steeds minder aandacht voor elkaar”, zegt Leo Noordegraaf, directeur-bestuurder bij de Luisterlijn. “Luisteren is een onderschatte vaardigheid en wordt niet of nauwelijks geleerd op scholen of opleidingen. Niet voor niets nemen zoveel mensen contact op met de Luisterlijn. Het grootste deel daarvan geeft aan iets aan het luisterend oor te hebben gehad. Mensen voelen zich gehoord, beter of zelfs opgelucht. Soms krijgen ze inzicht of kunnen ze beter met iets omgaan.”
Belangrijke taak
De Luisterlijn ziet het als taak om Nederlanders beter aan het luisteren te krijgen. Op 1 oktober start daarom de campagne. Tijdens de campagne delen getrainde vrijwilligers hun kennis en ervaringen. Dankzij de inzet van zo‘n 1.500 vrijwilligers worden er jaarlijks ruim 300.000 gesprekken gevoerd. Maar er bleven in 2019 nog altijd meer dan 100.000 oproepen onbeantwoord. Extra vrijwilligers zijn daarom altijd meer dan welkom. Check www.deluisterlijn.nl, ook voor de video’s.