Vanaf 2024 wordt in de regio een revolutionair beveiligingssysteem ingevoerd waarmee treinen veiliger en veel dichter op elkaar kunnen rijden.
De komende jaren wordt het hele Nederlandse spoorwegnet voorzien van een nieuw Europees beveiligingssysteem ERTMS. De primeur is in Haarlem, zo meldt het Haarlems Dagblad.
Omdat Amsterdam CS de komende jaren al volledig in de steigers staat, is gekozen om het treinbeveiligingssysteem eerst in Haarlem uit te rollen. Vijf jaar later is Amsterdam aan de beurt.
Met ERTMS is het mogelijk voor treinen om dichter op elkaar te rijden. Daardoor kunnen er tijdens de spits meer treinen rijden, en dus ook meer passagiers worden vervoerd. In het nieuwe systeem wordt niet meer gewerkt met seinen en met vaste blokken tussen de treinen.
In plaats daarvan ziet de machinist op een scherm in de cabine of hij moet stoppen of kan blijven doorrijden. De minimaal benodigde afstand tussen de treinen wordt hierbij dynamisch bepaald aan de hand van de lengte van de treinen en de remeigenschappen.