Haarlem ontvangt een investering van 15,7 miljoen euro van het Rijk om het stationsgebied aan te pakken. Met dit geld wil de gemeente het busstation verplaatsen en een nieuwe fietsenstalling bouwen. De investering is onderdeel van een groter pakket aan maatregelen om de Metropoolregio Amsterdam bereikbaar te houden.
Met het verplaatsen van het busstation wordt het mogelijk om minimaal 500 (betaalbare)woningen midden in de stad te realiseren, zegt wethouder Floor Roduner. “Een enorme opsteker voor de stad waar we heel blij mee zijn. Met dat geld kunnen we het busstation verplaatsen en meer fietsenstallingen bouwen bij NS-station Haarlem. En dat is nodig om daar sneller en meer woningen te kunnen bouwen. Het draagt ook bij aan ons mobiliteitsbeleid om meer gebruik te maken van fiets en OV.”
Wonen in stationsgebied
De aanpak van het stationsgebied in het centrum maakt ruimte voor woningbouw direct grenzend aan het NS-station en het busstation. In een ruime cirkel rondom Station Haarlem wil de gemeente ruim 2650 woningen bouwen. Om dat mogelijk te maken wil de gemeente onder andere het busstation verplaatsen. Daarvoor is nu geld beschikbaar van het Rijk. Daarnaast zal de gemeente samen met onder andere de provincie en de NS ook het Stationsplein zelf opnieuw inrichten. Het stationsgebied is veel reizigers al jaren een doorn in het oog. Bushaltes zijn niet overdekt, het natuursteen waar de bussen overheen rijden is bij regen erg glad, moet regelmatig worden vervangen omdat het niet tegen honderden busritten per dag kan en er zijn te weinig parkeerplekken voor fietsen.
Verplaatsen busstation
Door het busstation te verplaatsen, ontstaat ruimte voor woningen, winkels, horeca en werkplekken. Waarschijnlijk moeten de kantoorgebouwen op het Stationsplein wijken voor het nieuwe busstation. Onder het busstation komt een nieuwe fietsenstalling voor 1700 fietsen.
Bovenstaande plannen zijn onderdeel van een groter plan; de herontwikkeling van het hele stationsgebied. Zo wil de gemeente iets doen aan de verkeersdrukte aan de achterkant van het station en de bereikbaarheid van het station vanuit Haarlem-Noord. De zogeheten ‘rode loper’, de fietsroute van het station naar de binnenstad, sluit niet goed aan op de fietsroutes naar Noord.