Haarlem is een van de plaatsen in de Metropool-regio die Amsterdam moet ontlasten van het toeristische juk.
Amsterdam Marketing probeert sinds een paar jaar de toeristenstroom meer over het land te verspreiden. Zandvoort (Amsterdam Beach), de Bollenstreek (Flowers of Amsterdam) en Haarlem als âAuthentic Haarlemâ zijn daarom op de kaart gezet. Toeristen worden op die manier met grotere regelmaat buiten Amsterdam gestuurd. Hoe staan Haarlemmers er eigenlijk tegenover dat er meer toeristen hun kant op komen?
De gemeente Haarlem berichtte dinsdag nog jubelend over het toeristische imago dat de stad heeft. Bij een onderzoek eindigde Haarlem van 17 Nederlandse steden op de tweede plek. Haarlem kwam naar buiten als âsfeervol, aantrekkelijk en gezelligâ. De bezoekers gaven de stad aan het Spaarne veelal een positieve beoordeling. Floor Rudener, wethouder Economische Zaken van de gemeente Haarlem, is hierover te spreken. âHet college heeft samen met partners veel energie gestoken in een aantrekkelijke stad. Goed om te zien dat de bezoeker dat herkent en waardeert.â
Haarlem Marketing is ook blij met het onderzoeksresultaat en hoopt samen met de partners in de stad bij het volgende onderzoek nog hoger te scoren op bezoekerstevredenheid. De uitkomst zal meer toeristen naar de stad trekken.
Er zijn ook mensen die het groeiend aantal bezoekers problematisch vinden. Nummer 9 op de lijst van Trots Haarlem, Yvon Poomen, ziet het de verkeerde kant op gaan. Op Twitter reageert ze op een bericht van de NOS waar de invloed van het toerisme op Amsterdam wordt besproken. Ze ziet dat ook Haarlem verandert, zegt ze. âEn niet ten goede.â Dit valt haar voornamelijk op omdat je in winkels of op straat in het Engels wordt aangesproken. Ze geeft toe dat het nog niet zo erg is als in Amsterdam, maar dit kunnen in haar ogen de beginselen zijn.
Op het gebied van woningnood ziet zij ook zeker een probleem. âIk ben zelf dakloos geweest. Dan kijk je anders naar de woningnood, veroorzaakt bijvoorbeeld door Airbnb.â De politiek heeft hier hun beleid sinds november 2017 op aangepast en daar is ze opgelucht over. Ook het beperken van het aantal toeristenwinkeltjes door de politiek vindt ze goed. De grootste ergernis die ze echter uit haar omgeving hoort, is waarschijnlijk de opkomst van de rolkoffertjes. Het is een probleem waar Amsterdam ook veel mee te maken heeft. Toch is haar ongenoegen niet zo enorm als de kritieken die ze in Amsterdam hebben over het toerisme. Ze zegt: âAls het niet meer wordt dan dit, vind ik het prima.â
Secretaris Hugo van der Wees van de wijkraad Binnenstad Haarlem heeft een dubbel gevoel bij de toeristische groei. Aan de ene kant ziet hij dat het goed is voor de economie, de horeca en de culturele instellingen. Hij geeft toe dat het wel duidelijk drukker wordt in Haarlem. En zeker tijdens de vakantieperiodes. ‘Dan hoor je in de stad meer vreemde talen dan je Nederlands hoort.â Overlast groeit daarmee in zijn ogen niet. Dat heeft te maken met de manier waarop Haarlem Marketing de stad profileert. âEr is een andere doelgroep voor Haarlem dan voor Amsterdamâ, zegt Van der Wees. âHaarlem richt zich meer op de oudere, cultuurliefhebbende toerist, dan op de jeugdige drugstoerist. Dat soort overlast zullen we hier niet krijgen.â
Waar het heen gaat met het toerisme in Haarlem blijft de vraag. Wij zijn benieuwd hoe jij kijkt naar het groeiende aantal toeristen. Laat het weten via redactie@haarlem105.nl of vul de poll in op onze website.
foto: Haarlem105 – Jeroen Hoenselaar