De gemeente Haarlem scoort goed in een onderzoek door de Inspectie Sociale Zaken Werk en Inkomen over het gebruik van Suwinet. Dat is een landelijk systeem waarin diverse gegevens staan van Nederlanders.
De stad is in 2012 net als 79 andere gemeenten onderzocht. In het systeem staan onder meer gegevens over inkomen, adres, het bezit van een auto of welke opleidingen iemand heeft gevolgd. Deze informatie wordt geraadpleegd als dit noodzakelijk is, bijvoorbeeld wanneer een uitkering wordt aangevraagd.
Het onderzoek focuste zich op zeven punten, zoals het informatiebeveiligingsbeleid, het jaarlijkse evalueren van het beveiligingsplan en het autoriseren en registeren van gebruikers via een formele procedure. Uit dit onderzoek kwam naar voren dat Haarlem op zes van de zeven punten aan de gestelde normen voldeed, wat landelijk een zeer goede score is.
Op één onderdeel voldeed Haarlem vorig jaar niet aan de gestelde norm, namelijk het gebruik van het Burgerservicenummer (BSN) als zoeksleutel. In Haarlem werden vaker dan noodzakelijk andere zoeksleutels gebruikt, zoals de combinatie naam en geboortedatum. In januari is de werkwijze van de afdeling Sociale Zaken en Werkgelegenheid hierop aangepast, zodat het zoeken voor een groot deel van de medewerkers alleen nog maar mogelijk is met een BSN. Hierdoor voldoet Haarlem feitelijk nu op alle zeven punten aan de gestelde normen.
De informatie in Suwinet is zeer privacygevoelig. Daarom controleert het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid strikt of zorgvuldig met deze informatie wordt omgegaan. Deze controles worden zowel landelijk als op gemeentelijk niveau gehouden.