De petitie ‘beperk het betaald parkeren in Haarlem’ die Marnix Langeveld startte, is inmiddels meer dan 7300 keer getekend. Bij een rondvraag in de verschillende buurten waar de gemeente betaald parkeren wil invoeren, blijkt dat het merendeel van de mensen ook tegen het betaald parkeren is. Maar, er zijn ook positieve geluiden, niet iedereen blijkt tegen de plannen van de gemeente te zijn. Vanavond zal Langeveld inspreken tijdens de commissievergadering van de gemeente Haarlem inspreken en de petitie overhandigen aan verantwoordelijke wethouders Bas van Leeuwen en Robbert Berkhout.
Een meneer, die liever anoniem wil blijven, vertelt dat tussen sommige mensen de gemoederen hoog oplopen. “Ik snap het wel, als je drie auto’s voor de deur heb staan dan gaat dit veel geld kosten”, zo geeft hij aan. Vooral de parkeerdruk in de wijken rondom het centrum waarbij hij het groot aantal geparkeerde auto’s opvallend vindt.
“Het is hier altijd al druk geweest met parkeren, maar dat weet je als je hier komt wonen”
Bewoner Houtvaartkwartier
Even verder op in het Houtvaartkwartier parkeert een bewoner net zijn auto. Hij vindt dat mensen ‘niet moeten zeuren’. “Het is hier altijd al druk geweest met parkeren, maar dat weet je als je hier komt wonen. Daarnaast kan ik mijn auto altijd prima kwijt, het is nooit meer dan een straatje lopen”, zo stelt hij.
Maar in de wijk verschillen de meningen wat betreft de plannen aanzienlijk. De ene bewoner vind het prima om 100 euro per jaar te betalen zodat hij geen rondje hoeft te rijden om een parkeerplaats te zoeken, terwijl een ander geen enkel probleem ervaart wat betreft parkeren in de wijk.
Langeveld vindt dat de gemeente beter moet kijken naar de verschillende mogelijkheden. “Ik ben de petitie gestart om de gemeente aan het denken te zetten. Ik hoop dat ze met alternatieve oplossingen komen”, zegt de Haarlemmer.
“400 euro voor een tweede auto is wel erg duur”
Marnix Langeveld, initiatiefnemer petitie
Hij vindt het een goed idee als ’s avonds alleen bewoners de mogelijkheid hebben om te parkeren in de wijk. Dit moet volgens hem dan ook met een vergunning, maar heeft wel voordelen. “Zo hoeven er niet overal parkeerpalen komen te staan en is er ruimte voor alle bewoners”, vindt Langeveld. “Het kan dan misschien ook wat goedkoper, 400 euro voor een tweede auto is wel erg duur.”
Een andere bewoner geeft aan dat de gemeente betere afspraken moet maken met projectontwikkelaars. “Hier om de hoek staat een nieuw gebouw, ‘Plaza West’ waar bewoners een parkeerplaats voor de deur kunnen huren. Dat kost 130 euro per maand, veel van die mensen parkeren daarom bij ons in de wijk”.
De toekomstige bewoners van het nieuwbouwproject ‘Slachthuis District’ schrikken dat ook hun wijk valt onder de nieuwe betaald parkeren plannen van de gemeente. In de nieuwe wijk komt onder andere een parkeergarage voor bewoners, maar deze biedt niet genoeg ruimte om per huishouden een auto te parkeren.
Nieuwbouwproject
“Dat was geen enkel probleem, omdat bij een volle garage je de auto gewoon gratis om de hoek kon parkeren”, legt een toekomstige bewoonster van het nieuwbouwproject uit. “Maar straks moet je daar dus een vergunning voor hebben en betaal je drie keer zoveel. Een parkeervergunning, VVE Kosten en nog een bezoekersvergunning”, zo somt ze het kostenplaatje op.
Architect Joeri van Ommeren begrijpt dat bewoners schrikken van de nieuwe plannen, maar ziet het niet persé als iets negatiefs. “Bij de inrichting van de wijk is er voor gekozen om (bak)fietsen en andere mobiliteitsvormen meer ruimte te geven, waardoor autogebruik verminderd kan worden”, zegt hij. Van Ommeren hoopt dat de maatregel ervoor zorgt dat onnodig (tweede) autobezit verminderd wordt. Op de plekken die daardoor vrij komen kunnen volgens hem groenvoorzieningen terugkomen. “Wijken worden hierdoor veel leefbaarder” vindt de architect.
“Mensen hebben veel voorzieningen in de buurt waardoor leven zonder (eigen) auto mogelijk is”
Joeri van Ommeren, architect Slachthuis District
De keuze voor een interne parkeergarage is voortgekomen uit het gemeentelijk beleid om auto’s zoveel mogelijk op eigen terrein uit het zicht te parkeren. “Ook met betaald parkeren had ik het zo ontworpen”, concludeert van Ommeren. “Mensen hebben veel voorzieningen in de buurt waardoor leven zonder (eigen) auto mogelijk is.“
Beloning
Bewoners van een wijk die kiezen voor het bestaan zonder auto, zouden volgens Van Ommeren meer moeten worden beloond. “Als je nu geen auto hebt, parkeert iemand anders uit de wijk zijn auto bij jou voor de deur, of wordt de vrije ruimte al snel volgebouwd.” Volgens hem moeten mensen beloond worden met groen en voorzieningen die een wijk leefbaarder maakt.
Als voorbeeld noemt hij de wijk Stellwerk 60 in Keulen waar een wooncorporatie koos om vrijwel autovrij te leven. In plaats daarvan werd de wijk omgetoverd tot een parkachtige setting met veel groen en speelgelegenheid voor de kinderen.
Haarlem Vandaag
De commissievergadering waar Langeveld de petitie zal aanbieden, begint vanavond om 20.00. Gisteravond legde Langeveld tijdens het radio0programma Haarlem Vandaag al uit waar hij tegenaan loopt en wat hij hoopt te bereiken.
Luister hieronder het hele interview terug