Haarlem heeft wat betreft mobiliteit genoeg kenmerken om een echte ‘fietsstad’ te zijn, maar in vergelijking met de grootste Nederlandse steden blijft Haarlem steken in de middenmoot. Ook is het fietsbudget in Haarlem laag vergeleken met deze steden. De Rekenkamercommissie (RKC) deed onderzoek naar het Haarlemse fietsbeleid. Eén van de conclusies is dat de praktijk niet overeenkomt met de visie. “Het gaat niet slecht, maar het kan beter”, zegt de RKC.
Het beleid in de hoofdstad van Noord-Holland is op tien aspecten onderzocht en beoordeeld door deskundigen. Dat zijn bijvoorbeeld de kwaliteit van de infrastructuur, fietsparkeren en de verkeersveiligheid. Daaruit blijkt dat Haarlem op een schaal van 0 tot 4 laag scoort met een gemiddelde van 1,7.
Er wordt in Haarlem meer gefietst dan vijf jaar geleden en zeker bij de groeiende mobiliteit is het huidige beleid niet toekomstbestendig. Ook maakt de gemeente niet genoeg gebruik van kennis en inzichten van professionals en Haarlemmers zelf. De RKC heeft een aantal aanbevelingen gedaan waaronder de fietsambitie meer vertalen naar concrete maatregelen in het nieuwe fietsbeleid van 2021.
Het college heeft in een reactie aangegeven de aanbevelingen over te nemen.