Bij de gemeente Haarlem komen sinds een aantal maanden meer meldingen binnen over kapotte straatverlichting. Dit komt volgens de gemeente en netbeheerder Liander door het natte najaar, met als gevolg een hoge grondwaterstand. Hierdoor treden er veel meer storingen op dan normaal.
De storingen die door de hoge waterstand veroorzaakt worden, zitten in het stroomnetwerk waar Liander een oplossing voor moet bieden. “Dit levert fors meer werk op waar de netbeheerder niet direct de mensen en middelen voor heeft”, aldus een woordvoerder van de gemeente. “Daarom duurt het langer om de straatverlichting weer aan de praat te krijgen. Dit is een probleem en daarom zoeken we samen naar oplossingen.”
Capaciteit
De netbeheerder kijkt op dit moment naar extra capaciteit aan monteurs. “Ook kijken we of de specialistische diensten die nodig zijn om storingen in kabels op te sporen uit andere regio’s kunnen komen”, legt een woordvoerder van Liander uit. “Op dit moment gaat de reparatie in straten zonder openbare verlichting voor op straten waar maar één mast niet brandt.”
Volgens de netbeheerder is er vaak een verband met waar net glasvezel is gelegd. “We zien daar bijvoorbeeld oude graafschades die tot storingen aan de verlichting kunnen leiden omdat de grond natter wordt na regenval. Dit gebeurt als beschadigingen aan elektriciteitskabels door andere organisaties die in de grond werken niet worden gemeld.”
Twee manieren
Wanneer een lantaarnpaal kapot is, zijn er volgens de gemeente twee manieren om deze te repareren. “De lantaarnpaal zelf is kapot, bijvoorbeeld door een aanrijding of een kapotte lamp. In dat geval lost onze onderhoudspartner het probleem op. Als het probleem in het stroomnetwerk zit ,dan lost Liander het probleem op.”
De gemeente geeft aan dat er altijd straatverlichting is wat het niet doet. Inwoners kunnen daar een melding van maken en dan wordt dit door de onderhoudspartner opgelost of doorgezet naar de netbeheerder.