NS heeft vanochtend een splinternieuwe dubbeldekkertrein gepresenteerd bij de afdeling treinmodernisering aan de Oudeweg in Haarlem. Het gaat om het type VIRM 2 en 3. De gemoderniseerde trein voldoet volgens de NS aan de grootste reizigerswensen en gaat vrijdag de dienstregeling in.
De vernieuwde trein moet zo’n twintig jaar meegaan volgens productieleider Diana van Egmond uit Haarlem. Ze woont op twee minuten afstand van de werkplaats. Als inwoner van de stad vindt ze het bijzonder dat de fabriek in Haarlem staat. “Het is cool dat er zo’n grote werkplaats van de NS hier in de stad zit.”
Ook voor de werkgelegenheid is het volgens Van Egmond goed. “De fabriek is een grote werkgever. Er werken hier aardig wat mensen uit de buurt, het fietsenhok staat elke dag vol”, lacht ze.
Oplaadpunten tweede klas
De grootste verandering aan de binnenkant van de trein ten opzichte van de vorige modellen zijn volgens directeur van NS Treinmodernisering, Hans Seegers, de USB-poorten in de tweede klas. “Dit was ook de grootste reizigerswens. Daarnaast zit er een nieuwe airco en een nieuw toilet in. Ook het interieur is aangepakt. Als je als reiziger instapt, heb je het idee dat je in een compleet nieuwe trein stapt.”
Het opvallendste verschil is de buitenkant van de trein, die blijft dezelfde kleur maar de vorige versie herken je niet terug. Dit heeft volgens NS president-directeur Marjan Rintel te maken met de veiligheid.
“In de eerste plannen stond dat de voorkant volledig donkerblauw zou worden”, vertelt ze. “Vandaag is het een stralende dag, maar de trein moet ook goed zichtbaar zijn met minder mooie weersomstandigheden. Daarom hebben we toch gekozen voor een gele voorkant.”
NS gaat de komende twee jaar 45 dubbeldekkers volledig moderniseren tot nieuwe treinen. Waar vrijdag de eerste rit zal plaatsvinden is nog onbekend.