Het mooie weer lijkt voor veel Nederlanders aanleiding om de pinksterdagen te vieren met een barbecue. Allerlei artikelen die daarvoor nodig zijn, werden massaal verkocht.
Dit meldden de supermarktketens halverwege de middag. Jumbo liet weten dat het al vroeg druk was in zijn winkels door het mooie weer. Klanten deden vroeg de inkopen om vervolgens rust of vertier op te zoeken. Albert Heijn zei te rekenen op 3 miljoen transacties, zo’n half miljoen meer dan op een normale zaterdag. Jumbo rekent ‘zeker’ ook op meer transacties, maar wil daar geen concrete cijfers over verstrekken.
Supermarktketen Vomar, vooral actief in Noord-Holland, verwacht een omzet te realiseren die 8 tot 10 procent boven de omzet ligt van het pinksterweekend vorig jaar. Goedverkochte levensmiddelen waren onder meer vlees, vis, salades, sauzen en ijs en zomerse dranken als witbier, rosé en witte wijn. Ook was er grote vraag naar aanmaakblokjes, kant-en klaarbarbecues, plastic bordjes en bestek en zonnebrandartikelen. In veel Haarlemse supermarkten waren veel populaire producten aan het begin van de avond al uitverkocht.