Om het woningtekort in Bloemendaal te verkleinen zijn er plannen gemaakt voor het bouwen van nieuwe starterswoningen. Het gaat om dertig woningen van 30 tot 50 vierkante meter aan woonoppervlak. De woningen komen langs het spoor vlakbij station Overveen te staan. Een lelijk stuk wordt verbouwd en er komen extra woningen bij. Een win-win situatie, toch? Juridisch adviseur en historisch onderzoeker Teun Schermerhorn denkt daar heel anders over, is te lezen in dit ingezonden opiniestuk.
“Ook de gemeente Bloemendaal wil de jongeren uit de gemeente een kans op een huis geven op de overspannen woningmarkt. Een lovenswaardig streven. Daartoe keurde de gemeenteraad in haar vergadering van 2 februari jl. de “Ontwikkelvisie Tetterodeweg” goed met alleen de stemmen van Hart voor Bloemendaal en Liberaal Bloemendaal, samen 4 van de 19 zetels, tegen.
Op een klein stukje grond, onderaan het 4 meter hoge talud van de Tetterodeweg in Overveen, direct tegen het spoor Haarlem-Zandvoort aan, waar ooit in het kleine bedrijfsgebouw van autocoureur en uitvinder Maus Gatsonides innovatieve apparaten voor snelheidsmeting werden ontwikkeld, moeten nu 30 appartementen komen voor starters op de woningmarkt. Volgens de beleidsregel van de gemeente en de gemaakte afspraken met de ontwikkelaar worden minimaal 10 appartementen bestemd voor sociale huur. De 20 koopappartementen zullen een koopprijs van € 300.000 krijgen. Daarbij gaat het om appartementen van ongeveer 40 m2. Een idiote prijs van € 7.500 per m2. Kunnen starters dat betalen?
‘Bedrijfshal’
De ontwikkelaar van het plan, Minerva Development, verdient zijn geld met het bouwen van distributiecentra door het hele land. En ‘industrial light’. Dat is aan het schetsontwerp van de woningen in Overveen goed te zien. Het lijkt wel een bedrijfshal.
De voorstanders van het plan halen alles uit de kast om het aan te prijzen. Het ontwerp zou “spoorwegelijk” zijn (mijn woordenboek kent dat woord niet) en het zou goed aansluiten bij het prachtige en historische stationsgebouw van Overveen. Hoe verzin je het!
Hier wordt een smakeloos gebouw neergezet op een naargeestige plek. De treinen, die de hele zomer een hoog piepgeluid maken, rijden vlak langs de huizen, die uitkijken op het spoor. Aan de achterzijde staan de woningen tegen het talud aan. De toegangsweg, die nu al elke dag vol staat met aan weerszijden geparkeerde auto’s, loopt door een smalle flessenhals tussen het stationsgebouw en het talud van de Tetterodeweg. Of daar een brandweerwagen doorheen kan is onduidelijk.
Bloemendaalse VVD
Wat echter het meeste stoort aan de opstelling van het college van B&W en de meerderheid in de gemeenteraad is dat het in de gemeente Bloemendaal volstrekt onnodig is om starters op deze vreselijke plek weg te stoppen. Er is ruimte zat in de gemeente Bloemendaal om te bouwen, maar het mag niet van de Bloemendaalse VVD. Het gejuich in de gemeenteraad voor dit plan is het zoveelste bewijs voor de stelling dat de landelijke partijen in de gemeenteraad, te weten PvdA, CDA, GroenLinks en D66, niet de moed hebben tegen de in Bloemendaal allesoverheersende VVD in te gaan. Onbegrijpelijk want de VVD heeft slechts 5 van de 19 zetels in de raad.
Enkele jaren geleden kreeg het college van B&W de opdracht van de gemeenteraad te inventariseren waar sociale huurwoningen zouden kunnen komen. Ook voor starters natuurlijk. Het resultaat was dat in de dorpskernen Overveen, Bennebroek en Vogelenzang overal grasveldjes werden gevonden waar wel gebouwd zou kunnen worden. Maar in de dorpskernen Aerdenhout en Bloemendaal, waar de miljonairs wonen, bleek geen enkele dan wel nagenoeg geen enkele plek te vinden. Ra, ra, hoe kan dat? En zo ging dat recentelijk ook met de woonruimte voor statushouders. De VVD weet heel goed waar haar kiezers wonen en de dorpskernen Aerdenhout en Bloemendaal blijven gevrijwaard van alles wat deze kiezers zou kunnen storen.
Bovendien herbergt de gemeente Bloemendaal nog steeds 24 landgoederen met totaal 507 hectare onbebouwde grond. Wikipedia leert mij dat een voetbalveld ongeveer een halve hectare is. Er liggen in de gemeente dus 1014 voetbalvelden waar van de VVD -zo bleek bij de behandeling van de Landgoederennota enkele jaren geleden- NOOIT gebouwd mag gaan worden. En de andere fracties in de raad buigen deemoedig het hoofd.
Nu is het van tweeën één: óf je volhardt in het streven om Aerdenhout en Bloemendaal alsmede de 24 landgoederen in de staat van de 20-ste eeuw te houden en daar niks te doen qua huisvesting, en dan stop je met al je pogingen om de kernen Overveen, Bennebroek en Vogelenzang helemaal vol te plempen en starters bovenop het spoor in een soort kuil te laten wonen, óf je hebt nu eens een keer lak aan de VVD en gaat kijken waar er in Aerdenhout en Bloemendaal of op een van de landgoederen gebouwd kan worden ook voor starters. In een mooie omgeving, met redelijk uitzicht zonder spoorlawaai, in appartementen met minimaal 50 m2 vloeroppervlak.
Het gejuich van de collegepartijen PvdA (“het is een buitenkans voor de gemeente”) en D66 is onder de huidige omstandigheden namelijk nogal hypocriet.
En als de raad dan toch bezig is, kan meteen het initiatiefvoorstel van 6 fracties, waaronder de toenmalige collegepartijen D66 en CDA, om het splitsen van grote villa’s in de gemeente waarin nog slechts een weduwe of weduwnaar woont, mogelijk te maken, alsnog aangenomen worden. Nu haakten de mede-indieners D66 en CDA onder druk van de VVD en het conservatieve ‘Ons Bloemendaal’ vlak voor de stemming af. En de VVD drukte er bij de onderhandelingen voor het nieuwe college door dat er geen woningsplitsing komt.
Ten slotte kan echt de vraag gesteld worden of Bloemendaal eigenlijk wel de eigen inwoners wil huisvesten. In 2019 werden de bijna 90 woningen van Vijverpark opgeleverd met 27 sociale huurwoningen. Door de regionale woningtoewijzing gingen 25 van de 27 huurwoningen naar Haarlemse woningzoekenden, die veel groter in aantal zijn en hoger op de wachtlijst staan, en met grote moeite en hulp van burgemeester Roest kreeg ik op de valreep er nog twee Bloemendalers tussen. Mijn verzoeken om de regeling aan te passen, zodat in de toekomst ook Bloemendalers een kans krijgen, werden genegeerd.
Terug naar de appartementen voor starters bovenop het spoor Haarlem-Zandvoort in Overveen in de “kuil van Gatsonides”: ik hoop en verwacht dat ProRail en de NS er dwars voor gaan liggen. De toekomstige bewoners zullen namelijk massaal gaan klagen over het gesnerp van de treinen. En daar hebben ProRail en de NS helemaal geen zin in. Begrijpelijk.”
Teun Schermerhorn
Het aantal landgoederen klopt niet helemaal. Het zijn er geen 24, maar 20. De gemeenteraad heeft in de Nota Landgoederen in 2016 het huidige beleid ten aanzien van landgoederen vastgelegd. Dit komt neer op het conserveren en in stand houden van de landgoederen zonder daar (grootschalige) ontwikkelingen toe te staan.Buiten dit staat de provinciale regelgeving vaak geen ontwikkeling toe in het kader van ‘landelijk gebied’ en ‘beschermd provinciaal landschap’. Het college wil samen met de gemeenteraad en de provincie op zoek gaan naar ruimte om bij een aantal landgoederen wel, bescheiden, ontwikkelingen toe te staan. Hierbij moeten de ontwikkelingen wel aansluiten bij de ruimtelijke kwaliteit van de landgoederen.