Sinds 1 oktober 2025 geldt op 132 Haarlemse wegen een maximumsnelheid van 30 kilometer per uur. De maatregel moet woonstraten veiliger maken, maar volgens oppositiepartijen VVD en Trots Haarlem zorgt de invoering juist voor nieuwe problemen. Vorige week werd er een debat over gevoerd, aangevraagd door de VVD. Naar aanleiding daarvan waren Eloy Aerssens (VVD) en Sander van den Raadt (Trots Haarlem) te gast bij Haarlem105.
Aerssens legt uit waarom de VVD het debat aanvroeg. “In een aantal straten gingen we ineens terug naar 50, en vanaf de invoeringsdatum opeens weer 30. Daar is iets niet goed gegaan in een aantal straten. Ook zien we dat de verkeerspolitie negatief was. We zien en vinden dat de gemeente op dit moment het doel heeft dat overal 30 kilometer per uur gereden moet worden, maar er is te weinig aandacht voor welke routes het verkeer gaat zoeken.” Volgens hem leidt dat tot sluipverkeer.
Luister het hele interview hier terug. Tekst gaat verder onder audio.
Van den Raadt sluit zich bij die kritiek aan. “Als je in Amsterdam komt denk je al: Wat zijn ze hier aan het doen? Het virus is overgeslagen en we moeten hier nu ook deze ellende meemaken. Als je het goed uitvoert kun je zeggen: je hebt er wat aan. Maar zo is het een beetje jammer.”
Veiligheid en bereikbaarheid
Toch is het aantal verkeersongelukken in Amsterdam afgenomen sinds de invoering. Aerssens staat daarom niet negatief tegenover het verlagen van de snelheid op sommige plekken. “Op moment dat je 30 kilometer per uur rijdt heb je meer reactietijd om een fietser te ontwijken dan als je 50 kilometer per uur rijdt”, beaamt hij.
Maar de uitvoering laat volgens hem te wensen over. “Waar denk ik de crux zit, is dat we in Haarlem het heel erg geforceerd aan het doen zijn, bijvoorbeeld op een doorgaande weg, de N200.” Daarmee wordt een belangrijke verkeersader volgens hem vastgezet. “We maken het ook makkelijker om door woonwijken te gaan rijden en daar het verkeer heen te sturen. Daar kunnen we ons vanuit de VVD niet in vinden.”
Van den Raadt krijgt de indruk dat de gemeente iedereen de auto uit wil ‘pesten’ mer de maatregel en maakt zich daarom zorgen om oudere inwoners in Haarlem. “Iedereen van zeventig plus krijgt armoede in vervoer. Vervoersarmoede, want zij zullen alleen maar thuis blijven zitten. Die gaan niet fietsen, en zeker niet als het regent. Dus je gaat hele bevolkingsgroepen uitsluiten.”
Angst voor groeiend sluipverkeer
Aerssens kondigt aan dat de VVD het verkeer de komende tijd scherp volgt. “Als we signalen krijgen dat er ergens een stijging is van sluitverkeer, dan gaan we het college erop verder bevragen. Als het college geen gehoor geeft, dan gaan we het onderzoek toch proberen af te dwingen.”
Aan het einde van het gesprek vertellen beide raadsleden hoe ze zelf reizen: Aerssens: “Ik werk vrij onregelmatig en ik moet ook wel eens op hele bijzondere tijdstippen naar mijn werk toe. Dus ik ga naar mijn werk met de auto.” Van den Raadt laat de auto daarentegen staan. “Ik werk ook onregelmatig, verschillende shifts, maar ik ga altijd met de fiets.”



















