Luchtvaartmaatschappij KLM gaat haar Europese vluchten bemannen met cabinepersoneel van KLM Cityhopper.
Daardoor komt op termijn een groter deel van de werknemers onder de voor KLM gunstigere cao van die regionale dochter te vallen. De ingreep is volgens KLM nodig omdat met de vakbonden van het cabinepersoneel na een jaar onderhandelen geen akkoord kon worden gesloten over een nieuw loongebouw. Dat zei hoofd personeel en organisatie Aart Slagt donderdag. ‘Wij hebben eerder al samen met de bonden besloten dat we dan voor deze optie zouden gaan. Dat is ook in de cao vastgelegd.’
KLM wil een besparing op de loonkosten van 20 miljoen euro in 2019 realiseren, als onderdeel van een veel breder bezuinigingsprogramma.
De bonden willen die besparing echter niet voor hun rekening nemen, aldus Slagt. ‘Dat betreuren wij. Maatregelen waartoe zij wel bereid waren, kregen niet voldoende draagvlak of stelden de besparing met 20 jaar uit’, zei hij verder.
Door de ingreep zal de komende jaren het nodige veranderen voor de stewards en stewardessen van KLM. Ze worden vanaf medio volgend jaar steeds vaker op intercontinentale vluchten ingezet. Vanaf 2019 worden zij helemaal niet meer ingezet op Europese vluchten. Tot banenverlies leiden de maatregelen volgens Slagt niet, dankzij een bescheiden groei bij KLM en natuurlijk verloop.
De luchtvaartmaatschappij heeft in totaal negenduizend cabinemedewerkers in dienst, die zowel binnen als buiten Europa worden ingezet. Het Europese netwerk legt beslag op zevenhonderd voltijdbanen. De Europese vluchten blijven een KLM-product en worden uitgevoerd door KLM-piloten met KLM-vliegtuigen.