De vakantie is voorbij en de scholen zijn weer begonnen. Op veel scholen is er een enorm lerarentekort, maar volgens Bas Boensma die leiding geeft aan twee scholen in de regio, heeft hij daar niet mee te maken. “Je merkt dat mensen graag bij ons willen werken”, zegt Boensma, rector aan het Coornhert Lyceum in Haarlem en directeur van het Montesori College in Aerdenhout. “Maar het is wel een spanning die leeft”, zegt hij tijdens Haarlem Vandaag.
“Ik heb er weer veel zin in”, zegt Boensma enthousiast aan het begin van de uitzending. Hij doelt daarmee op de start van den het nieuwe schooljaar. “Alle honken zijn weer bezet. Er is veel energie onder collega’s om aan de slag te gaan.” Over het lerarentekort waarbij op beide scholen geen sprake van is zegt Boensma dat het deels ook aan de houding van de school ligt. “Ik denk dat het als organisatie belangrijk is dat je niet stil blijft zitten en altijd vooruit wilt.”
Kijk hieronder het hele interview terug met Bas Boensma. Tekst gaat verder onder het fragment.
Een andere grote omschakeling op beide scholen is de invoering van het telefoonverbod. “Ik denk persoonlijk dat het heel goed werkt nu er geen telefoons meer zijn in de les. Leerlingen hebben veel meer contact met elkaar. Wel merk ik dat het soms nog lastig kan zijn”, zegt Boensma. “Daarom organiseren we op het Montessori College allerlei activiteiten in de pauze.”
“Enige afstand moet er ook zijn, maar ik denk dat leerlingen wel de vrijheid voelen om een praatje te maken”
Bas Boensma, rector Coornhert Lyceum en directeur Montessori College Aerdenhout
De twee scholen verschillen volgens Boensma wezenlijk van elkaar. “Soms komen er wel eens leerlingen van het Montessori College naar het Coornhert die mij dan met ‘hey Bas’ aanspreken. Dan moet ik ze uitleggen dat het hier ‘meneer Boensma’ is”, zegt Boensma geanimeerd.
Boensma vindt het belangrijk om zo af en toe een praatje te maken met de leerlingen. Zo gaat hij in de pauzes naar ze toe om te praten: “Enige afstand moet er ook zijn, maar ik denk dat leerlingen wel de vrijheid voelen om een praatje te maken.”
Leerprofielen
Wat betreft het onderwijs op het Coornhert Lyceum zijn nieuwe leerprofielen toegevoegd, zoals ‘duurzaam ondernemen’ en het ‘Technasium’, een lokaal vol met 3D printers, lasersnijders en andere technische snufjes. Boensma is er zelf ook graag: “Ik ben hier enorm trots op!” Op het Montessori is men vooral bezig de leerlingen steeds meer eigenaarschap te geven over hun leerproces.
Naast de vooruitgang blijven de scholen ook gewoon doen wat altijd goed gewerkt heeft. Zo gaat het Coornhert door met het leerprofiel kunst en cultuur, waar het altijd al bekend om staat. Op het Montessori blijven de oudere leerlingen de jongsten op sleeptouw nemen: “We blijven vooral behouden wat altijd al goed gewerkt heeft op het Montessori College.”