Ouders van leerlingen op het Stedelijk Gymnasium Haarlem krijgen vanaf komend schooljaar minder inzage in Magister, het systeem waarin cijfers en afwezigheid worden bijgehouden. De school wil leerlingen meer rust en ruimte geven zelf het gesprek aan te gaan over hun prestaties, voordat de cijfers online verschijnen. Dat vertelt rector Jan Henk van der Werff in het programma Haarlem Vandaag op Haarlem105.
Magister is het digitale leerlingvolgsysteem waarin vrijwel alle middelbare scholen cijfers, aan- en afwezigheid en ander gedrag registreren. “Het noteert eigenlijk heel veel negatieve dingen over leerlingen”, zegt Van der Werff. “Het gaat vooral over cijfers, die stromen elke dag binnen bij kinderen. Ouders hebben vaak al inzicht in de cijfers voordat de kinderen de cijfers zelf hebben gezien.”
Luister hier het hele interview met Jan Henk van der Werff terug. Tekst gaat verder onder audiofragment.
Vanaf het nieuwe schooljaar wordt die directe toegang voor ouders beperkt. “Laat ik beginnen met zeggen dat de meeste ouders Magister heel goed gebruiken”, zegt de rector. “Ze geven kinderen de kans om eerst zelf te vertellen welke cijfers ze hebben gehaald, en bespreken dat thuis. Maar we merken ook dat het druk geeft op kinderen. We hebben bedacht dat het fijner is dat ze eerst een terugkoppeling hebben gehad over het cijfer, dat het werk besproken is en daarna pas in Magister verschijnt.”
Rust
Volgens Van der Werff is die eigen regie belangrijk voor de ontwikkeling van leerlingen. “Ik weet nog dat ik vroeger een vier voor wiskunde haalde, en dat thuis even niet vertelde. Ik wachtte tot ik een zeven had en vertelde het dan pas. Dat leerde me vaardigheden en gaf me een zekere regie. Die vaardigheid heeft me heel veel gebracht.” De maatregel is daarnaast bedoeld om rust te creëren. “We kregen signalen dat leerlingen zich onder druk voelen staan”, vertelt hij. Leerlingen krijgen voortdurend te maken met proefwerken en beoordelingen. “We willen ervoor zorgen dat leerlingen meer rust krijgen.”
Het idee werd al eerder gedeeld met ouders, en dat leverde verrassend positieve reacties op. “Toen we het vorig jaar lanceerden tijdens een ouderavond, kwam er een groot applaus”, zegt de rector. “De meeste ouders steunen dit beleid. Natuurlijk zijn er ook ouders die bezwaar maken. Je kunt niet iedereen tevreden stellen. We gaan zorgvuldig kijken hoe het werkt. Als het nodig is, stellen we het beleid bij.”
Mobiele telefoons uit de klas
De aanpassing past volgens Van der Werff in een bredere reflectie op digitalisering binnen het onderwijs. Eerder werd op het Stedelijk al besloten om mobiele telefoons te weren uit de klas. “Misschien zijn we wat doorgeslagen in het digitaal delen van informatie”, denkt hij. “Die telefoon is thuis of in de kluis. Dat geeft veel rust bij de kids. Leerlingen doen spelletjes, ze praten weer met elkaar.”
Volgend schooljaar
Het komende schooljaar gaat het nieuwe Magister-beleid van kracht. Eind volgend jaar volgt een evaluatie. “Als er tussentijds zaken niet goed zijn ingeregeld of aanpassingen vereisen, zullen we dat doen”, zegt Van der Werff. “Ik weet bijna zeker dat collega-scholen ons gaan volgen”, ,besluit hij. “Als je op reis wilt gaan moet je een eerste stap zette. Wij zijn ervan overtuigd dat we dit op een goede manier kunnen regelen.”
Lees ook: Discussie over cijferinzage scholieren laait op: ‘Vragen ouders om terughoudendheid bij Magister’