Dierenwinkels hebben door de coronacrisis hun omzetten fors zien stijgen. Bij sommige dierenspeciaalzaken ging het zelfs om een verdubbeling van de verkoop. De interesse in zoetwatervissen, konijnen, muisjes, hamsters, gewone en exotische vogels en reptielen schoot de afgelopen maanden omhoog. Ook benodigdheden als hokken, voer en speeltjes voor honden en katten en kattenkorrels vlogen over de toonbank.
“Wij hebben dit zeker ook gemerkt, de verkoop van verschillende diertjes en dierenspulletjes is met negentig procent toegenomen”, zegt een medewerker van dierenspeciaalzaak Hoeben in Haarlem-Noord. “Soms zien we dat mensen echt met een impulsaankoop bezig zijn. Daar kom je met het stellen van de goede vragen wel achter. Als iemand zegt, mogen we het konijn weer terugbrengen als het niet bevalt, weet je helemaal genoeg. Dan verkoop ik een ‘nee’ en stuur ze weg. Het gebeurt evengoed wel dat kopers na een tijdje weer op de stoep staan, maar niet vaak. Iemand kan ook een allergie hebben voor stof, hooi of huidschilfers, dan is het een ander verhaal.”
Dat Nederlanders steeds vaker kiezen voor vriendjes met veren en vleugels of een harige vacht bleek als snel na de eerste lockdown. De Dierenbescherming zei dat asiels na een paar maanden “behoorlijk leeg waren.”
“Wij doen in ieder geval ons uiterste best om mensen op het hart te drukken dat genoeg ruimte voor een huisdier essentieel is, en dat je een konijn bijvoorbeeld niet buiten aan zijn lot overlaat. Voor een dier moet je zorgen, het is ‘for life’, aldus de medewerker van de winkel in de Cronjéstraat.
Dierenwinkel Discus in de Jacobijnestraat deed ook goede zaken: “Nee hoor, bij ons geen verdubbeling maar we hebben absoluut stijgende verkopen gezien. Vooral hamsters zijn enorm populair. Wat waarschuwen en in de gaten houden of mensen doordacht bezig zijn betreft, dat deden we altijd al. Wat ik ervan vind? Mensen zitten nu eenmaal veel meer thuis dus zoeken ze vermaak. Of ze beter een spelcomputer kunnen kopen? Ik denk eerder dat ze er bij wijze van spreken even achter vandaan willen.”
“De laatste jaren gingen de zaken overigens al steeds beter, maar dat heeft te maken met bepaalde papieren die op een gegeven moment voor onze branche verplicht werden. Personeel moet daar een examen voor afleggen, dat heeft alles te maken met wetgeving over het kunnen geven van goede voorlichting en klantinformatie bij het aanschaffen van een beest. Dat gaat specifiek over vakbekwaamheid.”