Met de actie ’Help ons gevaarlijke paaltjes weg te krijgen‘, is de Fietsersbond een landelijke campagne gestart om alle fietspaaltjes uit Nederland weg te krijgen. René Rood, voorzitter van Fietsersbond Haarlem legt tijdens Haarlem Vandaag uit waarom het zo belangrijk is. Vorige week kwam een fietser zwaar ten val op het fietspad van de Slaperdijk in Haarlem toen hij op een fietspaaltje botste.
Rood vertelt tijdens de uitzending dat er jaarlijks 2400 ongevallen door fietspaaltjes plaatsvinden. “Het is geen incident, het is een structureel probleem dat ontzettend moeilijk is op te lossen”, stelt Rood. “De fietspaaltjes worden in opdracht van gemeenten geplaatst, omdat zij denken dat fietsers erbij gebaat zijn. Maar wegbeheerders hebben niet altijd in de gaten dat het gevaarlijk is. Soms staan de paaltjes op volstrekt overbodige plaatsen waar die helemaal niet nodig zijn.”
“96 procent van de fietspalen in Nederland voldoet niet aan de eisen. Bij 70 procent is er überhaupt geen enkele markering aanwezig”
René Rood, Fietsersbond Haarlem
Op de vraag of het mogelijk is gewoon alle fietspaaltjes weg te halen, antwoordt Rood ‘dat zij daarvoor pleiten’. Hij legt uit dat het minder gevaarlijk is als er een auto op het fietspad staat, dan een paaltje. Volgens hem voldoet 96 procent van de fietspalen in Nederland niet aan de eisen, zoals de voorgeschreven wegmarkering zodat de palen goed zichtbaar zijn. Bij 70 procent is überhaupt geen markering aanwezig.
Gevaarlijke paaltjes
De Fietsersbond roept in de campagne mensen op om gevaarlijke paaltjes te melden. Op hun website is daar informatie over te vinden en kan je berichten achterlaten. Alle boodschappen die mensen delen worden verzameld en aangeboden aan de verschillende gemeenten.
In de winter worden veel fietspaaltjes weggehaald om sneeuw en ijs weg te kunnen vegen, als het aan Rood ligt, zelf een fervent fietser, worden de paaltjes niet meer terug geplaatst. “Het is ook onderzocht, misschien dat er dan een keer een auto op het fietspad rijdt, maar dat is minder schadelijk dan het paaltje te laten staan”, aldus de voorzitter.
Luister hier naar het interview met René Rood. Tekst gaat door onder het radiofragment.
Toename
De fietspaden zijn volgens Rood ook onveiliger geworden door een toename van het fietsgebruik. De fietspaden zijn voller maar niet breder geworden. De snelheidsverschillen tussen de fietsers zijn groter geworden en ook dat is een grote oorzaak van veel ongevallen.
“Het beleid ziet er allemaal prima uit maar in de uitvoering is het af en toe
echt dramatisch. Er gebeurt gewoon zo verschrikkelijk weinig”René Rood, voorzitter Fietsersbond Haarlem
De officiële standaard maatvoering die geadviseerd wordt voor de breedte van een fietspad is volgens Rood 2,30 meter. In Haarlem zijn de fietspaden volgens hem een krappe 1,70 meter breed en komen nooit boven de 2,00 meter uit. “We hebben te maken met een historische stad. Natuurlijk kunnen we niet eerst de stad afbreken, dan fietspaden en wegen aanleggen en de stad vervolgens weer opbouwen, maar er zijn wel degelijk alternatieven”, stelt Rood.
Eenrichtingsverkeer
Hij noemt er een paar. Minder ruimte voor de auto door vaker toepassen van eenrichtingsverkeer, en het weghalen van parkeervakken levert extra ruimte op voor de fiets, zo legt Rood uit. “Maar dat vereist een enorme omslag in denken van de gemeente, voordat ze daar werk van gaan maken. Want je kunt in een groot aantal gevallen niet meer ruimte maken dan dat je hebt”, aldus de voorzitter.
De gemeente maakt volgens Rood niet veel haast. “Wel in woorden; het beleid ziet er allemaal prima uit, maar in de uitvoering is het af en toe echt dramatisch. Er gebeurt gewoon zo verschrikkelijk weinig”, is de Haarlemmer van mening.
“We moeten naar een model toe waar in de stad 30 kilometer per uur wordt
gereden”René Rood
Snelheid aanpassen
“Er zijn tegenwoordig zoveel verschillende soorten tweewielers die allemaal harder gaan dan 25 kilometer per uur”, verzucht Rood. “We moeten naar een model toe waar in de stad maximaal 30 kilometer per uur wordt gereden.” Ook de auto’s moeten hun snelheid aanpassen, vindt hij, waardoor langzamere verkeersdeelnemers, de wielrenners, de snorfietsers, de brommers tegelijk kunnen deelnemen aan het verkeer met auto’s die ongeveer met dezelfde snelheid rijden. “We moeten ernaar streven om de snelheidsverschillen terug te brengen”, zegt Rood resoluut.
Desgevraagd spreekt Rood uit het een mooi streven te vinden als in 2030 de laatste fietspaaltjes worden weggehaald. “Maar dan moet er nog veel gebeuren”, concludeert de Haarlemmer.
Gemeenteraad
Het ongeluk op de Slaperdijk was aanleiding voor Frank Visser (gemeenteraadslid ChristenUnie Haarlem) om bij het college van B en W te informeren naar de paaltjes. Inmiddels zijn ruim 25 fietspalen verwijderd. 28 exemplaren van fietspaden verdwenen.