De gemeente Haarlem heeft een nieuwe website. Inwoners, ondernemers en organisaties kunnen vanaf hun computer, tablet of smartphone nu 24 uur per dag direct eenvoudig informatie vinden en zaken doen met de gemeente.
De nieuwe website is opgezet rond taken die bezoekers het meeste digitaal willen uitvoeren. Ook met de toegankelijkheid is rekening gehouden; de teksten zijn vernieuwd en toegankelijk geschreven.
Verantwoordelijk wethouder Communicatie Jack van der Hoek: ‘Als college stelden we voor de nieuwe website drie uitgangspunten centraal: het verbeteren van de digitale dienstverlening aan onze inwoners en bedrijven. De manier waarop en de apparaten waarmee mensen zoeken en de woorden die ze daarvoor gebruiken, zijn leidend voor onze website. Niet ons eigen interne gemeentelijke proces. En we wilden als derde drempels wegnemen waardoor de vindbaarheid van onderwerpen en de gebruiksvriendelijkheid voor de bezoekers verbeteren.’
De gemeente richtte met deze punten de website in. Het resultaat is dat bezoekers nu direct vanaf de homepagina met zowel desktop, tablet als smartphone de op dat moment meest gevraagde zaken kunnen regelen en actuele informatie kunnen vinden. Zo is het maken van een afspraak, het melden van een kapotte straatlantaarn of het aanvragen van een paspoort in een paar klikken geregeld.