Winkeliersvereniging Cronjé is blij met het besluit van het Haarlemse college om de Cronjéstraat tijdens werkdagen weer open te stellen voor auto’s. Een besluit door B en W werd dinsdag genomen.
Het Cronjé-bestuur dat eind maart vorig jaar aantrad, had zich daar sterk voor gemaakt, omdat 75 procent van de winkeliers al in 2011 aangaf dat hun straat beter voor consumenten bereikbaar moest worden. Bijna zes jaar geleden werd de straat voor auto’s afgesloten en dat heeft de Cronjé, de winkeliers en hun klanten geen goed gedaan.
‘De Cronjé is vooral een koopstraat, waar mensen heel bewust iets gaan kopen, bijvoorbeeld dagelijkse artikelen. Bij dit zogenaamde ratiowinkelen is bereikbaarheid met de auto erg belangrijk. Dat weten we uit allerlei onderzoeken. De parkeergarage Ripperda is voor veel van dit soort klanten te ver en niet praktisch. Bij funshoppen of emotiewinkelen, wat je in Haarlem centrum doet, zijn consumenten bereid hun auto wat verder weg te parkeren’, aldus Martin Hop, secretaris van de winkeliersvereniging.
‘Samen met de gemeente gaan we het besluit uitwerken en daarbij moeten wat ons betreft een paar zaken aan de orde komen’, zegt voorzitter Theo Bonsen. ‘Allereerst verbetering van de situatie met betrekking tot parkeren van auto’s en fietsen en het laden en lossen. In het verkeersbesluit dat nu bij het B&W-stuk zit, zijn laad- en losplekken en fietsenrekken voorzien op onlogische plekken. Dat kan beter. Er moet een goede doorstroming komen, anders zit de straat steeds vast met ladende en lossende vrachtauto’s.’
De gemeente wil verder fietsers in twee richtingen toestaan. ‘Levensgevaarlijk, want fietsers gaan vaak onder de luifels rijden, vlak langs de winkels, en dat is nog legaal ook’, stelt Bonsen. ‘Ook de inrichting van de straat moet verbeteren. Het gaat natuurlijk niet aan dat de gemeente alleen de paaltjes eruit haalt, een paar verkeersborden en parkeermeters plaatst en dan verder niks meer zou doen. De gemeente en winkeliers zullen moeten investeren in de upgrading en aanpassing van de inrichting van de straat en de omgeving. Afwachten is hier geen optie. De Cronjé is immers de derde winkelmotor van Haarlem, na het centrum en Winkelcentrum Schalkwijk.’