Naast het uitdelen van mondkapjes en het gebruik van slimme camera’s, zet de Bazaar in Beverwijk nu een nieuw middel in om winkelen zo veilig mogelijk te maken. Robot SAM moet ervoor zorgen dat de ruimtes van de markt virusvrij zijn voordat bezoekers binnenkomen. De Bazaar start met een test en als die goed uitpakt, wordt de robot voor de gehele Bazaar ingezet.
Mariska Roos, woordvoerder van de Bazaar laat weten dat zij er alles aan doen om open te blijven. “We hebben echt een heel streng pakket aan maatregelen om ervoor te zorgen dat de drukte beheersbaar blijft.” Ter preventie hangen er op de drukste plekken van de Bazaar ‘slimme camera’s’ die helpen om bezoekersstromen beter te begeleiden. Als het te druk wordt stuurt de organisatie eigen handhavers, de paarse hesjes, erheen om mensen om te leiden. “We maken veel gebruik van technologische ontwikkelingen om de flow zo soepel mogelijk te laten lopen.”
Robot SAM
Daar komt nu nog een nieuw technisch hoogstandje bij: Robot SAM. Deze robot zal in gemiddeld drie uur een van de ruimtes, de versmarkt, van de Bazaar desinfecteren en virusvrij maken. De SAM-UVC mobiele robot deactiveert 99,99 procent van de ziekteverwekkers. Omdat de UVC radiatie niet veilig is voor mensen, draait de robot ’s nachts en niet overdag in de buurt van de bezoekers.
Aanstaande weekend, in de nacht van vrijdag op zaterdag, zal de eerste test gedraaid worden. Daar wordt een rapport van gemaakt en daarna gaan ze kijken of de ‘waardes worden gehaald’. Als dat zo is, wordt de Bazaar na dit weekend voor de gehele Bazaar ingezet. “Het is geen nieuwe techniek, maar in de operatie kamers wordt het al gebruikt. In deze branche is het nieuw en we gaan kijken hoe het gaat.”
Pre-corona
De Bazaar zet verder in op het gebruik van mondkapjes en inmiddels zijn er al 130.000 mondkapjes uitgedeeld. Daarnaast valt het Roos op dat de mensen heel goed op letten en zich goed aan de maatregelen houden. Toch heeft ook de Bazaar het zwaar. “Pre-corona zijn echt wel hele andere tijden dan nu. Maar we mogen niet klagen als we het vergelijken met andere retailers. Het is vooral zwaar voor de ondernemers. Die zitten op vijftig procent van de omzet.”
Dat komt ook doordat de ondernemers het normaalgesproken moeten hebben van de massa. Dat is er nu niet. Voor de coronacrisis waren er 25.000 bezoekers per dag en nu ligt dat aantal op 8.000 tot 10.000. Mensen gaan veel gerichter op pad, merkt Roos. “De slenteraars blijven nu een beetje weg. Mensen zijn gewoon voorzichtiger.” Ook alle horeca is dicht, maar er is nog wel take-away. “Maar ook dat maakt het allemaal een beetje minder sfeervol.”