Interview met Jeanette van Rijn, directeur Poliklinieken en Prezens bij GGZ inGeest over haar ervaringen in de Coronacrisis
Druk op crisisdienst toegenomen
In de reguliere zorg, op de poliklinieken, zijn de wachtlijsten niet langer geworden sinds de coronacrisis maar zien we dat mensen langer wachten om naar de huisarts te gaan met mildere klachten. Als dan uiteindelijk de crisisdienst wordt gebeld, zien behandelaars van GGZ in Geest dat deze cliënten in een zorgelijke psychische – en vaak ook lichamelijke staat verkeren. Door de coronamaatregelen vereenzamen mensen sneller doordat ze minder familie en vrienden zien, die gewoonlijk in een vroeg stadium kunnen signaleren dat het niet goed met hen gaat en hulp kunnen inschakelen. Dit zorgt voor een grote druk op de crisisdienst en de opnamebedden. Hoewel er in Amsterdam nu minder toeristen zijn, ziet van Rijn geen afname van de drukte bij de crisisdiensten.
Intensieve zorg thuis
De intensive home treatment teams komen normaal tot wel drie keer per dag bij mensen thuis. Ook daar neemt de werkdruk toe. De organisatie waakt ervoor dat hun werknemers op een gezonde manier hun werk kunnen blijven doen door beschermende kleding en mondkapjes. Maar ook door in de vakantie van teamleden andere teams in te schakelen.
De groep patiënten met een ernstige psychische aandoening worden verzorgd door FACT-Teams. Dit staat voor: Flexible Assertive Community Treatment. De behandelaars van deze teams hebben het moeilijk omdat de zorg door moet gaan, ook als bijvoorbeeld de dagbehandeling de deuren moet sluiten. De complexe problematiek voor deze groep cliënten vraagt om gecertificeerde zorg. Denk bijvoorbeeld aan dubbele diagnoses zoals autisme en Schizofrenie of Bipolaire Stoornis en PTSS. Een FACT-Team bestaat uit tien tot twaalf behandelaars, waaronder psychiater, verpleegkundige, Verpleegkundig specialist, GZ-psycholoog en ervaringsdeskundigen. Zij hebben het extra druk omdat de sociale structuur rond die patiënten wegvalt. Doordat buurthuizen, woonbegeleiding en dagopvang (het sociale domein) wegvallen.
Behandeling op de poli of via beeldbellen
Naar ervaringen met beeldbellen werd onderzoek gedaan door GGZ inGeest in samenwerking met de cliëntenraad. Velen vinden het best een alternatief maar geven de voorkeur aan face to face behandeling op de polikliniek. Bij patiënten op leeftijd wordt duidelijk dat zij minder of niet ervaren zijn in het gebruik van de computer voor beeldbellen. In deze lockdown hebben alle FACT-Teams actief contact onderhouden met hun patiënten, ook als deze niet konden beeldbellen of niet naar de locatie kwamen.
Veerkracht
Bij de medewerkers van GGZ in Geest wordt meer stress en angst ervaren omdat zij bijvoorbeeld zelf tot een risicogroep behoren of mantelzorger zijn. Er wordt vanuit huis gewerkt om de poliklinieken zo gezond mogelijk te houden. Hierdoor is er minder contact met collega’s en dat gemis wordt steeds groter naarmate de coronacrisis voortduurt.
Voor 2021 zegt Jeanette van Rijn: “Ik hoop dat we er heel snel vanaf zijn en de zorg door kunnen laten gaan. Daarnaast hoop ik op veerkracht om door te gaan voor de behandelaars en de gehele organisatie van de GGZ in Nederland”.