Het Formule 1-circus strijkt deze zomer alweer voor het derde jaar op rij neer in Zandvoort, maar de vraag is of dit na 2025 nog steeds het geval zal zijn. Het contract met de FIA loopt dan af en er is nog geen duidelijkheid over verlenging, vertelt zakelijk directeur van Circuit Zandvoort Robert van Overdijk in het radioprogramma Haarlem Vandaag.
De populariteit van Formule 1 is de afgelopen jaren flink gestegen. “Door verschillende oorzaken is Formule 1 natuurlijk wereldwijd enorm gegroeid. Ik denk ook dat die Netflix serie daar enorm aan bijgedragen heeft, waardoor ook andere landen die eerst niet zo geïnteresseerd waren in de Formule 1 dat nu ook zijn”, aldus de directeur van het circuit.
Uitbreiding
“Formula 1 Management (FOM) heeft een hele duidelijke groeistrategie, dat ze eigenlijk op alle continenten vertegenwoordigd willen zijn”, legt Van Overdijk uit. “Als je nu naar de kalender kijkt dan zit het zwaarte punt dus nog steeds op de Europese circuits. Als zij willen uitbreiden naar andere delen van de wereld dan zou het zomaar kunnen zijn dat dit ten koste gaat van het Europese continent. Dat betekent dat er races zullen moeten verdwijnen, of er gaat een roulatiesysteem komen. Het kan niet zo zijn dat de wereld van de Formule 1 onbeperkt kan groeien naar laten we zeggen 30 races per jaar.”
Luister hieronder het hele interview met Robert van Overdijk terug. Tekst loopt door onder het fragment.
Zandvoort
Na een pauze van 36 jaar keerde de Formule 1 in 2021 terug naar Zandvoort. Om dit te kunnen organiseren moest er een hoop veranderd worden aan het circuit. Zo zijn er nieuwe tribunes gebouwd, is het circuit verbreed en zijn er extra veiligheidsmaatregelen getroffen.
“Stefano Dominicali, de CEO van FOM, heeft de afgelopen jaren geroepen dat we een ‘bench mark’ hebben gezet als Zandvoort zijnde. Wat wij zullen moeten doen is de zaken die ons uniek hebben gemaakt, de manier waarop de fans het hier beleven, het oranjegevoel, de komende jaren nog veel verder uitdiepen en verbeteren. We worden op dat vlak als showcase gebruikt voor andere races”, vertelt Van Overdijk. Dan heeft de circuit directeur het wel alleen over hoe het voor de fans op de tribunes is, niet over hoe spannend de races zijn voor de kijkers thuis.
Inhaalacties
Hoe meer inhaalmanoeuvres hoe spannender een race, vinden veel kijkers. Als je die redenering op Zandvoort loslaat, dan eindigt Zandvoort in de top vijf saaiste races sinds 1984 gereden in Europa. Als er, zoals Overdijk beweert, na 2025 een Europese race moet verdwijnen, staat qua tv-kijkplezier Zandvoort er niet zo goed op.
Gemiddeld gezien is qua inhaalmanoeuvres het Portugese Portimão circuit het interessants voor de kijkers en Monaco het saaist. Zandvoort staat er door de vele inhaalmanoeuvres in 1984 en 1985 gemiddeld goed op, in elk van deze races vielen maar liefst vijftien coureurs uit. Haal je deze roerige jaren weg, hoort Zandvoort bij de vijf saaiste races om naar te kijken.
Andere circuits
Dit jaar ontbreekt er onder andere een trip naar Frankrijk en Duitsland op de Formule 1 kalender. Volgens Van Overdijk is het terugkomen van een Duits circuit op de kalender onvermijdelijk, door het grote geld waarmee de Volkswagengroep de Formule 1 wil betreden. De beruchte Nürburgring heeft ook op de Formule 1-kalender gestaan, maar met gemiddeld 27 inhaalacties per race gebeurde daar niet veel. Het andere Duitse circuit Hockenheim heeft met 34 acties veel betere papieren.
Er wordt ook veel gespeculeerd over het Belgische Spa, dat met een vijfde plaats en gemiddeld 39 acties per race hoog op de lijst staat. Oostenrijk scoort net zo hoog als Spa, en door grote sponsor Red Bull zal dit circuit waarschijnlijk niet snel uit de kalender verwijderd worden. Het andere nog niet benoemde circuit in de top vijf is het Russisch circuit Sochi Autodrom. Rusland is nu persona non grada in Europa maar hoe zit dat over een paar jaar?
Wanneer meer duidelijkheid komt over de Dutch Grand Prix is nog niet bekend. De concurrentie is groot voor Zandvoort, maar de directeur van het circuit maakt zich nog geen zorgen: “Ik denk dat ergens in 2024 wel duidelijk wordt welke richting FOM op denkt met het aantal Europese races. Wij hebben hier toch geen invloed op. Je kunt het goed doen en toch ergens een keer in een roulatie schema terecht komen, mochten ze daar ergens een keer voor gaan kiezen. Het enige wat wij kunnen doen is de komende drie jaar weer drie fantastische edities neerzetten.”