Een aantal bewoners van de Vogelenzangseweg heeft bij elk huis in het dorp een enquête in de bus gedaan. “Wij willen onderzoeken of wij de enige zijn die overlast van het verkeer ervaren,” legt Heleen Hoek van de werkgroep verkeer uit. Van de dorpsgenoten vulde 42 procent de enquête in. “Sommige mensen hebben overal een nul ingevuld en vinden het blijkbaar onzin, maar een grote meerderheid ervaart wel overlast”, benadrukt Hoek.
Volgens hen wordt er te hard gereden, te veel geluid geproduceerd, is er te veel vrachtverkeer en durven ze hun kinderen niet alleen te laten fietsen. De resultaten werden gisteravond in het dorpshuis gepresenteerd, onder andere aan de gemeente Bloemendaal.
“Wij hopen dat de gemeente ziet wat er speelt en er iets aan doet.” In het dorp bestaat het idee dat de gemeente Vogelenzang niet ziet. “Bloemendaal staat op één en Overveen, wat ernaast ligt, op twee. Vogelenzang ligt een stuk verder, raadsleden weten niet wat hier speelt. Wij hebben het idee dat wij daarom harder moeten roepen.”
De aanwezige wethouder mobiliteit Henk Wijkhuisen (D66) spreekt dit tegen. “Wij doen juist heel veel in Vogelezang en ook veel samen met inwoners van Vogelenzang.” Als voorbeeld noemt hij het nieuwbouwproject Vitaal Vogelenzang, maar ook het werk van de werkgroep verkeer roemt hij. “Het is een goed opgezette enquête waar wij wat mee kunnen. We gaan binnenkort met ze om de tafel zitten.”
“Ik heb lopen rekenen met de kosten van de snelheidsovertredingen en hoe vaak ze hier worden gemaakt. Een flitspaal verdien je binnen een uur terug”
Bart Jasper, werkgroep verkeer Vogelenzang
Om hun enquête kracht bij te zetten heeft de werkgroep ook twee camera’s op de weg gericht om het verkeer te meten. Overdag registreren de camera’s welk voertuig passeert en met welke snelheid. Een van de twee camera’s staat in de ‘oase’, een slingerbocht van de Vogelezangseweg net buiten de bebouwde kom, waar je maximaal 30 kilometer per uur mag rijden. Volgens de metingen van de bewoners rijdt 80 procent van de automobilisten hier te hard en 1 procent zelfs harder dan 70 kilometer per uur.
De andere camera staat in het dorp. Ook daar is te hard rijden eerder regel dan uitzondering. “Ik heb lopen rekenen met de kosten van de snelheidsovertredingen en hoe vaak ze hier worden gemaakt. Een flitspaal verdien je binnen een uur terug”, zegt Bart Jaspers van de werkgroep verkeer in Vogelenzang.
Toch komt er geen flitspaal in het dorp, legt wethouder Wijkhuizen uit. “Ik heb veel plekken in Bloemendaal waar ik graag een flitspaal zou willen neerzetten, waaronder hier in Vogelenzang, het liefst twee, maar daar gaan wij niet over. Het Openbaar Ministerie plaatst flitspalen en doet dit niet in 30 kilometer zones. Zij zeggen dat een weg dan zo is ingericht dat mensen er ook niet harder dan 30 rijden, dus komen wij niet flitsen.”
Vrachtwagens
Een ander pijnpunt van het dorp zijn de vele vrachtwagens die er dagelijks rijden. Ook hierover moet de wethouder de verwachtingen van de aanwezige dorpelingen temperen, er valt volgens hem slecht op te handhaven. “Technisch gezien heeft iedereen een bestemming, dus je kan ze niet weren met een verbodsbord ‘uitgezonderd bestemmingsverkeer’, en de vrachtwagens helemaal omleiden leidt weer tot problemen in andere dorpen. Daarnaast wil je ook de winkels kunnen bevoorraden.”
Ondanks dat het een ingewikkelde puzzel is en een oplossing ver weg lijkt, ziet Wijkhuisen wel een samenwerking met de werkgroep verkeer. “Ze hebben goede ideeën aangedragen, en wij gaan binnenkort samen zitten om te kijken hoe we dit kunnen uitvoeren.”
Geluidsmaatregelen
In de enquete werd ook duidelijk dat veel mensen geluidsoverlast ervaren. Omgevingsdienst IJmond heeft vorige week dinsdag, namens gemeenten Zandvoort, Bloemendaal en Heemstede, een informatieavond georganiseerd over geluidsmaatregelen door wegverkeer. Tijdens deze avond konden bewoners uit de regio laten weten waar voor hen de pijnpunten liggen wat betreft geluidsoverlast door verkeer.
Elke vijf jaar wordt in beeld gebracht wat de impact is van wegverkeer en wordt een ‘Actieplan Geluid’ opgesteld. Hierin staat een overzicht van alle aandachtspunten. Ook staat hierin welke maatregelen nodig zijn om de overlast te verminderen. Mogelijke maatregelen zijn stil asfalt, gevelisolatie, verlaging van de snelheid of geluidschermen.
Het concept actieplan wordt na goedkeuring van het gemeentebestuur gedeeld met bewoners. Daarna kunnen bewoners nog reageren, waarna het tot een definitief actieplan komt.