Het aantal ongevallen met ‘snelle fietsen’ neemt toe: zowel door de populariteit van de fatbikes onder jongeren als ouderen die gebruik maken van een elektrische fiets. Afgelopen weekend raken in Breda door een ongeval met een fatbike twee kinderen gewond, waarvan een zwaargewond. De twee slachtoffers zijn de bestuurders van de populaire fiets, pas 8 en 13 jaar oud.
Onderschatten we de gevaren en risico’s van elektrische fietsen, zeker doordat je geen helm hoeft te vragen? We vragen het aan Sjoerd Bakker, arts op de Spoedeisende Hulp in het Spaarne Gasthuis tijdens Haarlem Vandaag. “Op de spoedeisende hulp zien we dagelijks verkeersslachtoffers met uiteenlopende letsels en de ongevallen met elektrische fietsen, met name fatbikes vormen inmiddels toch wel een belangrijke groep binnen deze slachtoffers.”
Luister hieronder het hele interview terug, tekst gaat verder onder het fragment
Exacte cijfers heeft Bakker nog niet, maar het Spaarne Gasthuis doet inmiddels onderzoek naar hoe vaak deze ongevallen precies voorkomen en wat voor type letsels ze zien. “Wat ik uit ervaring kan zeggen, en dat zien we ook wel terug in onze voorlopige cijfers, is dat het aantal slachtoffers van bijvoorbeeld fatbikes vele malen hoger is dan nu in de media wordt beschreven.”
Landelijk verbod
Begin deze week dienden een groep van artsen, gemeenten en andere organisaties een petitie in waarin ze de politiek vragen om opgevoerde fatbikes te gaan verbieden. De indieners willen landelijke maatregelen tegen fatbikes. Het liefst willen zij een leeftijdsgrens van zestien jaar, maar kiezen ervoor om een leeftijdsgrens van twaalf jaar voor te stellen aan het kabinet. Dat komt omdat een fatbike dezelfde ‘status’ heeft als een normale elektrische fiets. Een verbod instellen onder de zestien jaar is lastig, aangezien jongeren dan ook niet meer op een gewone e-bike mogen fietsen.
“Zodra het weer wat beter wordt, dan zie je iedereen toch weer op de fiets stappen en dan zie je de ongevallen toenemen”
Sjoerd Bakker, arts Spoedeisende Hulp over ongevallen ouderen op e-bikes
Onder de slachtoffers zitten volgens Bakker veel kinderen tussen de 12 en 16 jaar, hij vindt de cijfers zoals die nu bekend zijn ‘schrikbarend’, zo vertelt hij. “Het is ook veel meer dan nu landelijk geregistreerd wordt en dat geeft ook aan hoe moeilijk het is om tot de exacte cijfers te komen.”
Ook ongevallen met ouderen op e-bikes komt helaas nog veelvuldig voor, hoewel die aantallen volgens de arts wel wat gestabiliseerd zijn. “Zodra het weer wat beter wordt zoals nu, dan zie je iedereen toch weer op de fiets stappen en dan zie je ook de ongevallen weer toenemen.”
“Ik zou het liefst zien dat die fabrikanten de fiets aanbieden met een helm erbij”
Sjoerd Bakker
Op de vraag of een helmplicht een oplossing zou kunnen zijn, geeft Bakker aan dat hij dat ‘een lastige’ vindt. “We hebben het veel over een helmplicht in de media, maar ik denk dat verantwoordelijkheid mede bij de ouders ligt om je kinderen niet zonder helm de straat op te sturen”, zegt hij. “Ik zou ook het liefst zien dat die fabrikanten de fiets aanbieden met een helm erbij.”