Er is een daling te zien in het aantal snelheidsovertredingen in Haarlem. Dat blijkt uit de cijfers van het Centraal Justitieel Incassobureau (CJIB). Bij een ruime meerderheid van de flitspalen in en om de stad is het aantal overtredingen (flink) afgenomen.
Zo halveerde het aantal overtredingen van 3330 in de periode januari-april naar 1662 van mei-augustus. Bij drie flitspalen was een subtiele stijging waarneembaar, zoals bijvoorbeeld bij de kruising van de Schipholweg met de Amerikaweg. Toch lijken de flitspalen over het algemeen een positieve invloed te hebben op het rijgedrag.
“Een flitspaal is een noodmaatregel die automobilisten ertoe aanzet denkend aan hun portemonnee zich te beheersen”, vertelt Evert Holterman van Veilig Verkeer Nederland.
“Een flitspaal is een noodmaatregel die automobilisten ertoe aanzet denkend aan hun portemonnee zich te beheersen”
– Evert Holterman, Veilig Verkeer Nederland
Probleem zo opgelost? “Educatie gaat bij ons altijd boven repressie”, benadrukt hij. “Uiteraard ontkom je nooit aan repressie bij onbesuisd gedrag van verkeersdeelnemers, waartoe ook grove snelheidsovertredingen behoren.”
Flexflitsers
Naast vaste flitspalen werkt het OM ook met flexflitsers, zoals in de Waarderpolder, bij de kruising van de Oudeweg en de Nijverheidsweg. Begin 2024 stond de flexflitser daar voor een maand en afgelopen zomer keerde de flexflitser terug. De teller stond daar na twee maanden op 2249 overtredingen. Dat is niet niks, maar wel minder dan het jaar daarvoor: toen waren er in twee maanden tijd rond dezelfde periode 2756 overtredingen waargenomen. Inmiddels is de flexflitser verkast naar de Rijksstraatweg.
Het kruispunt bij de Oudeweg en de Nijverheidsweg is al langer een punt van zorg. De afgelopen vijf jaar vonden hier veel ongelukken plaats, blijkt uit politiecijfers. Daarom gaat de gemeente per 1 januari 2025 de Nijverheidsweg afsluiten van de Oudeweg voor gemotoriseerd verkeer. Na een jaar wordt gekeken of deze maatregel het gewenste effect heeft. Voor die tijd keert de flexflitser nog een keer terug, laat het OM weten.
Lees ook: Nieuwe flitspaal in Waarderpolder is een test: “Worden geen boetes verstuurd”
Een permanente flitspaal ziet Holterman niet als oplossing voor dit kruispunt. “Primair moet kritisch gekeken naar de infrastructuur ter plekke, waar de gemeentelijke wegbeheerder verantwoordelijk voor is”, benadrukt hij. “Verkeersveiligheid is altijd het product van samenspel tussen een zo veilig mogelijke weginrichting door de wegbeheerder en eigen verantwoordelijkheid voor veilig gedrag van de verkeersdeelnemer.”