Verschillende bewoners van de Leidsebuurt in Haarlem geven aan nog steeds last te hebben van de nieuwe verkeerssituatie bij hen in de buurt. In september zijn veel straten omgetoverd tot eenrichtingswegen, om de veiligheid te verbeteren. Maar buurtbewoners klagen dat ze onnodig moeten omrijden en ook de pakketbezorgers zouden nog weinig begrijpen van de nieuwe situatie. “Die rijden gewoon tegen het verkeer in”, vertelt buurtbewoner Sylvia Pieter.
Een paar maanden na de aanpassingen zijn de meeste mensen wel gewend maar echt tevreden zijn ze ook nog niet. “Ik moet hier over het spoor om daarna te keren en weer terug te rijden, alleen die spoorbomen zijn dus echt vaak dicht”, vertelt Pieter. De andere optie die ze heeft is om door de buurt te rijden, wat slechts een paar minuten langer is dan haar route voor de aanpassingen. “Het zijn smalle straatjes waar kinderen spelen. Ik snap niet dat nog meer verkeer door de wijk sturen een oplossing is om het veiliger te maken.”
De gemeente ziet dat anders. Door het eenrichtingsverkeer komen tegenliggers elkaar niet meer tegen in de wijk. “Vroeger moesten auto’s stukken achteruitrijden om elkaar te kunnen passeren. Dat zorgde voor onveilige situaties, dat is nu niet meer zo”, laat de gemeente Haarlem weten in een reactie. Zo zouden voetgangers regelmatig op straat lopen, omdat auto’s de stoep gebruikten om andere voertuigen te kunnen passeren, ook geparkeerde auto’s zorgen volgens de gemeente ervoor dat voetgangers de weg verkiezen boven de stoep. “Auto’s die dan staan te wachten op kruispunten op tegenkomend verkeer, blokkeren de weg voor voetgangers en fietsers.”
Onze verslaggever nam een kijkje in de Leidsebuurt en reed een stuk met Sylvia mee:
Volgens de gemeente is een groot deel van de wijk wel voorstander van de nieuwe regels. ”Het is nog steeds een relatief nieuwe verkeerssituatie, we begrijpen dat mensen nog tijd van gewenning nodig hebben en uitzoeken wat voor hun de ideale rijroute is. Verder worden op diverse locaties de bebording aangepast zodat de rijrichting goed zichtbaar is, dit gebeurt aan de hand van de input uit de wijk.”
Daarnaast zegt de gemeente open te staan voor verbeteringen van buurtbewoners. “Alle meldingen die we binnenkrijgen over de verkeerssituatie worden onderzocht en waar mogelijk wordt het plan op basis van deze suggesties verbeterd, zolang dit geen gevolgen heeft voor de circulatie.”
Initiatief
De wijkraad heeft de gemeente zelf benaderd om nieuwe verkeersregels in de wijk in te voeren. Vervolgens heeft de gemeente een adviesbureau ingeschakeld, die samen met de gemeente en de verkeerspolitie een plan hebben opgesteld. Voor wijkbewoners waren er verschillende inspraakmomenten. “Ik ben hier niet geweest omdat ik wel vertrouwen had in de professionals, maar achteraf blijkt dit dom”, vertelt Pieters.
Haar bezoek verdwaalt nog wel eens met de auto, benadrukt ze. En zelf raakt ze ook nog gefrustreerd door de nieuwe situatie. “Daarnaast zie ik ook genoeg mensen even snel tegen het verkeer in een straatje door steken.” Hoe vaak ze dat zelf nog doet wil ze niet zeggen.
Oplossing
Volgens Pieter en haar medestanders zou het al een hele vooruitgang zijn als de buitenste ring van de Leisdebuurt weer twee richtingsverkeer wordt. Nu is dat alleen de Westerstraat. “Voor ons is het vooral belangrijk dat de ‘Auto te gast straat’ zoals die was weer terugkomt bij de Westergracht.” Pieters geeft aan dit bij de gemeente te willen melden.