Met uitjes, begeleiding en zelfs een schooltje bekommert een groep Haarlemse vrijwilligers zich om het lot van de ongeveer zeventig vluchtelingen die in de noodopvang van de Beijneshal in haarlem verblijven. Het schoollokaal is door een particulier aangeboden, het lesprogramma is best bijzonder. Dat is namelijk ontwikkeld door een van de vluchtelingen zelf: professor Osama Isaac.
Het artikel gaat door onder de video
De leerlingen druppelen binnen, in een lokaal waarvan de muren zijn opgesierd door schilderijen en tekeningen. “In de ochtend zijn het vooral jonge kinderen die hier les krijgen”, vertelt Ruth Nelemaat, een van de vrijwilligers. “In de middag komen de oudere kinderen en soms ook volwassenen.”
Overvolle Ter Apel
De lessen zijn voor de groep vluchtelingen die in de Beijneshal in tenten worden opgevangen, als gevolg van de enorme opvang-tekorten in het overvolle Ter Apel Een van de vluchtelingen is de 43-jarige Osama Isaak. Hij ontwikkelde het computerprogramma waarmee de kinderen Nederlandse les krijgen. Isaak groeide op in Jemen en is sinds hij in 2008 vluchtte naar Maleisië, nadat hij kritiek uitte op de staatsgodsdienst in zijn land, de islam, niet meer in zijn geboorteland geweest.
Afbeelding uit het programma. Tekst gaat door onder de foto.
Isaak bouwde een leven op in Maleisië en werkte daar als professor op een universiteit. Hij bleef openlijk kritiek uiten op zijn geboorteland, onder andere via een blog die hij bijhield. Ook in het overwegend islamitische Maleisië vielen zijn opvattingen niet in goede aarde – daar is kritiek op de religie eveneens taboe. Uiteindelijk vluchtte Isaak ongeveer negen maanden geleden naar Nederland.
“De lessen die hier worden gegeven zijn heel breed”, legt Nelemaat uit. “Het is niet alleen taal, maar ook rekenen, de Nederlandse cultuur en uitleg over de gezondheidszorg. Maar ook hoe de overheid losstaat van godsdienst.” Tijdens de lessen wordt alles wat te maken heeft met Nederland besproken en uitgelegd aan de leerlingen, voegt Nelemaat toe.
Potentie
De leerlingen in de klas herhalen de Nederlandse namen van de dieren die ze tijdens de vorige les hebben geleerd, ze herhalen enthousiast wat de leraar zegt. Nelemaat kijkt tevreden toe. “Er zit zoveel potentie in deze klas”, zegt ze.
“Net zoals we met de Oekraïners omgaan, verdienen deze mensen ook een plek hier”
Ruth Nelemaat
Ze vindt het dan ook ‘wel eens jammer’ hoe er in het algemeen in de pers het beeld wordt geschetst hoe Nederlanders kijken naar vluchtelingen. “Maar er zijn ook inwoners van Nederland die er anders naar kijken en vinden dat je op een goede manier met vluchtelingenopvang moet omgaan. Net zoals we met de Oekraïners omgaan, verdienen deze mensen ook een plek hier”, concludeert Nelemaat.