Door de toegenomen drukte op het Spaarne hebben Haarlemse brugwachters en handhavers veel werk. Ze werken nauw samen, om ervoor te zorgen dat de regels worden nageleefd en schepen veilig en snel kunnen doorvaren.
Al 25 jaar fietst ze met haar portofoon vliegensvlug van brug naar brug door de stad. Brugwachter Anke van der Schaaf heeft met eigen ogen gezien hoe het steeds drukker is geworden op het water.
“Het is veel toeristischer geworden”, vertelt ze. “Er komen minder vrachtschepen voorbij. Ik heb al jaren niet meer meegemaakt dat ik vier beroepsvaarders tegelijk door moest laten.”
Gevaarlijk
“Er zijn veel meer boten, suppers, kanoërs en roeiers op het water. Dat is leuk, maar het levert ook gevaarlijkere situaties op. Ik heb weleens een groot zeilschip op suppende mensen af zien varen. Dan hoop je toch met heel je hart dat het goed afloopt”, aldus Van der Schaaf.
Nautisch handhaver Raymond de Ruijter van de Havendienst zegt dat het vooral sinds corona erg druk is geworden. “Meer mensen hebben een boot gekocht en gaan met lekker weer het water op. Daardoor zijn er nu ook meer regels. Sinds dit jaar mag er bijvoorbeeld geen versterkte muziek meer worden afgespeeld.”
De baan als brugwachter is volgens Van der Schaaf een stuk ingewikkelder dan veel mensen denken. “Het is niet alleen maar op een knop drukken. We krijgen allemaal goede opleidingen en er zijn veel regels die je moet kennen. We fietsen heen en weer, het is een drukke baan.”
‘Gezicht van het Spaarne’
Een toekomst waarin alle bruggen onbemand zijn, is volgens haar dan ook onmogelijk. “Al sinds ik hier werk praten ze over bediening op afstand maar dat is veel te complex. Wij zijn het gezicht van het Spaarne. Dat mag niet verdwijnen.”