“Ik heb een voorkeur voor gebouwen van rond 1900, de vormgeving en het gebruik van verschillende kleuren steen vind ik mooi”, vertelt Chiel Braat. De geveltekenaar van Haarlem kijkt al 45 jaar met zijn kritische en artistieke blik naar de stad. “Toen ik net over de Grote Markt liep, zag ik de nieuwe gevel naast de Hoofdwacht, die vind ik wel mooi geworden.”
Na zijn wandeling over de Grote Markt komt Braat aan bij zijn eind bestemming. Hij zit op een krukje voor het oude postkantoor op de Gedempte Oude Gracht. Op schoot heeft hij een kartonnen doos met daarop een vel papier. Met pen tekent hij het oude bankgebouw aan de overkant, waar tegenwoordig een restaurant in zit. “Ik ben ongeveer drie maanden bezig met zo’n tekening.” Deels doet Braat dat op locatie en deels thuis.
Tekst loopt door onder de foto.

In zijn huis ontstaat inmiddels een flink probleem. “Ik heb zoveel tekeningen dat ik het bijna niet meer kan opbergen. Eigenlijk moet ik exposeren, maar dan moet ik alles inlijsten. Opgerold kan ik ze thuis nog wel bewaren.”
“Ik denk dat ik hier de rest van mijn leven nog wel kan tekenen”
– Chiel Braat, geveltekenaar
Bijna alle gebouwen die hij tekent, staan in Haarlem. “Andere steden zijn mooier dan Haarlem, maar dan heb je reistijd. Hier valt ook genoeg te zien dus ik denk dat ik hier de rest van mijn leven nog wel kan tekenen.”
Tekst loopt door onder de reportage.
“Het mooie aan het bankgebouw is de toren, het beeldhouwwerk en de herhalende constructies in de muur.” Vroeger tekende Braat nog wel eens in opdracht, tegenwoordig gebeurt dat minder. “Ik denk dat het te duur is, en ik wil wel gebouwen tekenen die ik mooi vind.”
Grote Markt
Eén van de nieuwe gevels die Braat opviel, is die op de Grote Markt. Naast de Brinkmann stond vroeger een vierkante jaren 80-stijl gevel. Daar komt nu, achter de steiger en het doek, een moderne interpretatie van een trapgevel tevoorschijn. “Dat vind ik wel leuk geworden, maar wat er boven de Brinkmann uitsteekt, vind ik afschuwelijk.”
Lees ook: Brinkmannpassage opent haar deuren tijdens dag van de bouw: ‘Eind 2026, begin 2027 klaar’