Binnen een jaar heeft het college van burgemeester en wethouders van Zandvoort het parkeerbeleid in de badplaats weer aangepast. Volgens veel inwoners werkte het vorige vergunningenbeleid niet. Het nieuwe voorstel, waarbij Zandvoorters overal mogen parkeren en toeristen in woonwijken de hoofdprijs betalen, is donderdag door de gemeenteraad aangenomen. D66 heeft tegen het plan gestemd, omdat het nieuwe plan slecht is voor de ondernemers in Zandvoort, zo stelt fractievoorzitter Michiel Hermsen in het radioprogramma Haarlem Vandaag.
Het nieuwe parkeerbeleid is tot stand gekomen na een evaluatie. Doormiddel van een enquête en inloopavonden zijn de wensen van inwoners, ondernemers en bezoekers in kaart gebracht. Een van de grootste struikelblokken was dat mensen bewegingsvrijheid misten. Volgens de wethouder is dat nu opgelost, toch is er nog kritiek. De oppositiepartijen hebben vooral moeite met de hoge parkeertarieven.
Kritiek
Hermsen vindt dat het college met dit voorstel de ondernemers in Zandvoort in hun hemd laat staan en stemde daarom tegen. “De ondernemers hebben ontzettend veel tijd en energie gestoken in een alternatief maar daar is eigenlijk helemaal niet naar geluisterd.” D66 is bang dat er straks te weinig betaalbare parkeerplekken zijn voor toeristen. Die vrees wordt volgens Hermsen gedeeld door ondernemers in de badplaats. Ook hebben zij moeite met de parkeertarieven in de woonwijken, een van de hoogste in Nederland. Hermsen pleit dan ook voor reële tarieven. Opvallend is dat hij daarin gesteund wordt door coalitieparttijen in de raad.
Luister hier het hele interview terug met Michiel Hermsen. Tekst gaat door onder het fragment.
Economie
Het college heeft zich volgens Hermsen laten leiden door de uitkomsten van de enquête. “Daar is op zichzelf niks mis mee alleen zijn er nog andere partijen waar we ook mee te maken hebben”, legt hij uit. De economie en het toerisme zijn belangrijk voor Zandvoort. De ondernemers leveren een belangrijke bijdrage aan de economie en zij willen een reëel imago uitstralen, zegt de D66’er.
“En dan zijn we het toerisme hier gewoon kwijt”
Michiel Hermsen, fractievoorzitter D66 Zandvoort
Gevolgen
Harmsen is bang dat het onmogelijk wordt voor een doorsnee gezin om nog naar het strand te gaan. Zandvoort wordt veel bezocht door toeristen van buiten Nederland, die zo een of twee weken blijven. Zij parkeren op plekken waar het goedkoop is. Als dagjesmensen bij mooi weer dan geen goedkope parkeerplek vinden is het alternatief parkeren in een woonwijk voor 78 euro. “Als je dan zou zeggen pak dan lekker de trein dan gaat het kostenaspect meespelen”, denkt Hermsen. Je loopt volgens hem de kans dat iemand dan zegt, dan pak ik de auto wel naar Wijk aan Zee, Noordwijk of Katwijk. “En dan zijn we ons toerisme gewoon kwijt”, waarschuwt hij. Hermens realiseert zich dat hij met een pleidooi voor de auto afwijkt van het landelijk beleid van D66. De lokale belangen wegen in dit geval voor hem zwaarder.
Toeristen kunnen nog altijd tegen een regulier uurtarief parkeren op de grote parkeerterreinen langs het strand, alleen het tarief in het dorp stijgt voor toeristen.
Gemeentebegroting
Tot slot is Hermsen het niet eens met verlagen van de kosten voor een tweede auto. Dat heeft effect op de gemeentebegroting. D66 is bang dat door het missen van deze inkomsten, andere belastingen weer omhoog moeten.