Het dak van Haarlemmer Stowe Bleeker is zo lek dat het letterlijk bij hem binnen regent. “Ik heb al jaren last van kleine lekkages, maar sinds december vorig jaar loopt het de spuigaten uit.” Bleeker huurt zijn huis in de Leidsebuurt van Ymere. Zij stuurden de afgelopen tijd regelmatig wel bouwvakkers langs maar de lekkage verhelpen doen ze niet. Door het constante getik van regendruppels slaapt hij slecht en voelt hij zich nog slechter. “Ik rook door de stress twee keer zoveel, gelukkig kan ik dat betalen van de tijdelijke 70 procent huurverlaging.”
Nadat verhuurder Ymere weinig van zich liet horen en de lekkage keer op keer niet oploste stapte Bleeker naar de Huurcommissie. “De rapporteur van de commissie had nog nooit zoiets ergs gezien en stelde mij in het gelijk. Hij vroeg zichzelf af waarom Ymere nog geen vervangende woonruimte voor mij had geregeld. Ik woon gewoon al een jaar verplicht in een bouwval”, verzucht Bleeker.
Onze verslaggever nam een kijkje bij Bleeker binnen
De gang naar de commissie had helaas ook een averechts effect voor Bleeker. Na een flinke regenbui afgelopen mei mailde Bleeker weer voor de lekkage, Ymere mailde terug niets meer voor Bleeker te kunnen doen. “Bedankt voor uw mail en bijzonder vervelend dat u nog steeds lekkage heeft. In deze klacht heb ik uw dossier afgesloten. De reden hiervan is dat u zich gewend heeft tot de Huurcommissie”, zo staat te lezen in het mailcontact met verhuurder Ymere.
In een reactie laat de Huurcommissie weten niet in te gaan op individuele zaken. “Wanneer wij huurverlagingen opleggen is dit bedoeld als motivatie voor de verhuurder om de problemen op te lossen.”
Uiteindelijk geeft Ymere in een reactie aan Haarlem105 toe dat er fouten zijn gemaakt. “Het dossier van die klacht is gesloten, omdat er een zaak bij de Huurcommissie ging lopen. Zo lopen er geen twee processen langs elkaar. Vervolgens is inderdaad aan meneer gezegd deze zaak af te wachten. Er is toen tot na de uitspraak van de Huurcommissie geen contact meer geweest met meneer en dat zou natuurlijk niet zo moeten zijn. Het is vooral niet de bedoeling om huurders te laten wachten met reparaties tijdens dit soort zaken. In dit geval hebben wij absoluut steken laten vallen”, aldus een woordvoerder.
De radeloze Bleeker was afgelopen zomer even blij dat de overlast minder werd. “Dan is de lekkage 95 procent minder, maar de afgelopen dagen is het weer een groot waterballet in mijn huis, tot overmaat van ramp lekt het nu ook op mijn hele benedenverdieping.”
Op de benedenverdieping heeft Bleeker al zijn spullen verzameld in zijn woonkamer, waar het inmiddels een rommeltje is. “Ik slaap hier op een matras, maar doordat al mijn spullen hier staan is er nergens ruimte voor.” Slapen doet Bleeker dan ook slecht: “Ik sluit de stroom ’s nachts af omdat ik bang ben voor kortsluiting, maar door het geluid van al dat water slaap ik vaak maar twee à drie uur.”
De bovenverdieping, waar ooit zijn slaapkamer was, is helemaal leeg en er ligt een groot bouwzeil op de grond. Daarop staan meerdere emmers en andere bakken om de regen op te vangen. Daarnaast liggen verschillende natte handdoeken. “Het is hier een tropisch regenwoud, helaas zonder Braziliaanse dames”, lacht Bleeker.
Het plafond is door bouwvakkers verwijderd in hun zoektocht naar de lekkage. Inmiddels beginnen ook de schimmels zich in de slaapkamer te vestigen. “Ik zie dit niet snel opgelost worden, het liefst verhuis ik, ik ben er helemaal klaar mee.”
Burenruzie
Er wonen ook andere mensen in het pand, waarvan een aantal boven Bleeker. Dit maakt het lastig de oorzaak van de lekkage te vinden. “Het is een bouwkundig ingewikkeld gebouw en dat maakt het moeilijk om de lekkage te vinden. Ook blijkt het te gaan om meerdere lekkages”, legt Ymere uit aan Haarlem105.
Inmiddels heeft Bleeker ook ruzie met zijn buren gekregen. “Een buurman klaagt steeds over een tikkend geluid, ja dat hoor ik ook! Een ander is geïrriteerd dat Ymere steeds bij hem langs wil komen en laat niemand binnen.”
Hotelovernachtingen
Toch is er ook een lichtpuntje voor Bleeker. Sinds kort mag hij in een hotel slapen op kosten van de verhuurder. “Onze co-maker gaat tijdens de hotelovernachtingen van de bewoner nogmaals de woning langs om ervoor te zorgen dat de lekkages definitief opgelost worden, zodat meneer daarna weer terug naar huis kan”, zegt Ymere. Een opgewekte Bleeker vertelt na de eerste nacht dat hij heerlijk heeft geslapen. “9 uur lang, en ik krijg ontbijt en avondeten, het is top geregeld.”
Hij vertelt ook dat Ymere kijkt naar een definitieve oplossing, al denkt hij niet dat zijn huis binnen een week waterdicht gemaakt kan worden. “Desnoods zit ik hier drie maanden, het is een chique boel hier.” Vanwege alle ellende in het huis wil Bleeker het liefst gewoon verhuizen naar een andere woning. Ymere geeft aan hier gehoor aan te willen geven. “Op dit moment zijn wij goed in contact met deze bewoner en wordt er hard aan gewerkt de lekkages op te lossen. Ook wordt er gekeken naar vervangende woonruimte.”