De regels voor het aanbieden van deelscooters in Haarlem zijn vorig jaar aangescherpt. Alleen met een vergunning is het nog toegestaan om de elektrische deelscooter op de Haarlemse stoep neer te zetten. Zo hoopt de gemeente overlast te voorkomen, anders dreigt immers het intrekken van de vergunning. Drie partijen hebben in Haarlem een gooi gedaan naar zo’n vergunning, twee hebben die ook gekregen. Go-Sharing en Felyx kunnen hun diensten blijven aanbieden aan de Haarlemmers. Check zag Haarlem ook wel zitten, maar moet voorlopig afzien van de uitbreiding richting de Spaarnestad.
Aanbieder Go-Sharing moest onlangs nog haar scooters verwijderen uit het straatbeeld, wegens een faillissement. Inmiddels is er een doorstart gemaakt, maar het bedrijf durfde het nog niet aan om de scooters terug te plaatsen omdat nog niet duidelijk was of ze ook een vergunning kregen. “Om verwarring te voorkomen hebben wij de scooters nog niet teruggeplaatst”, verklaart Go-Sharing. Eerder melde het bedrijf nog dat de scooters binnen enkele weken zouden terugkomen.
Doordat de gemeente de regels heeft veranderd, hebben de twee huidige aanbieders een halfjaar verlenging gekregen. De huidige aanbieders zijn Go-Sharing en Felyx. De eerst genoemde koos er dus niet voor om van dat half jaar gebruik te maken. In het nieuwe systeem mogen twee aanbieders ieder twee jaar lang 100 elektrische deelscooters plaatsen.
Drie aanvragers
Drie deelscooter bedrijven hebben een vergunningsaanvraag gedaan. Go-Sharing, Felyx en Check. Omdat er maar ruimte is voor twee vergunningen is moest er één partij afvallen. Check viel buiten de boot. Dit betekent dat er binnenkort van beide aanbieders maximaal 100 elektrische scooters in Haarlem mogen staan. Voor Check zijn dit nul scooters.
De gemeente heeft voor een vergunning stelsel gekozen zodat de aanbieders makkelijker aan afspraken gehouden kunnen worden. “Wij gaan de komende tijd inzetten op het realiseren van hubs waar de scooters op een veilige manier in de openbare ruimte kunnen worden geparkeerd”, laat de gemeente weten.
In andere steden worden er naast de scooters ook elektrische deelfietsen aangebonden. In Haarlem zit dat er voorlopig niet in. “Het gaat op dit moment alleen nog om deelscooters”, laat een woordvoerder van de gemeente weten.