Het GVB zet geen alternatief vervoer in wanneer de veerpont die Velsen-Zuid met Velsen-Noord verbindt, door storm niet kan varen.
Fietsers en voetgangers rest in zo’n geval niets dan wachten totdat de pont weer vaart.
Dit blijkt uit een reactie van het GVB op een klacht van reizigersvereniging Rover Haarlem en Fietsersbond Velsen. Zij dienden een klacht in naar aanleiding van de storm op 9 maart, waarbij de pont over het Noordzeekanaal bijna drie uur moest worden stil gelegd. De pont is niet eerder zo lang uit de vaart geweest, stelt Rover. Voor voetgangers en fietsers was het onmogelijk om aan de overkant van het Noordzeekanaal te komen.
Rover en de Fietsersbond vragen om betere informatievoorziening en een compensatieregeling voor vertraagde pontreizigers. âFietsersbond Velsen en reizigersvereniging Rover Haarlem en Omstreken verlangen met name dat het GVB vervangend vervoer aanbiedt, indien het openbaar vervoer op dit traject moet worden gestaaktâ, schrijven de organisaties aan GVB.
Het GVB is van mening dat er geen verplichting bestaat voor het regelen van vervangend vervoer. Ook is het moeilijk haalbaar om fietsers te vervoeren volgens het gemeentelijk vervoersbedrijf.
Volgens Rover is dat onzin: âMaak afspraken met busbedrijven. Busmaatschappijen hebben aanhangers waar fietsen in kunnen. Maar als je het niet regelt, dan lukt het inderdaad niet,ââ stelt Han van Spanje tegenover het
Noordhollands Dagblad.
Foto: Alf van Beem
Het GVB zet geen alternatief vervoer in wanneer de veerpont die Velsen-Zuid met Velsen-Noord verbindt, door storm niet kan varen.
Fietsers en voetgangers rest in zo’n geval niets dan wachten totdat de pont weer vaart.
Dit blijkt uit een reactie van het GVB op een klacht van reizigersvereniging Rover Haarlem en Fietsersbond Velsen. Zij dienden een klacht in naar aanleiding van de storm op 9 maart, waarbij de pont over het Noordzeekanaal bijna drie uur moest worden stil gelegd. De pont is niet eerder zo lang uit de vaart geweest, stelt Rover. Voor voetgangers en fietsers was het onmogelijk om aan de overkant van het Noordzeekanaal te komen.
Rover en de Fietsersbond vragen om betere informatievoorziening en een compensatieregeling voor vertraagde pontreizigers. âFietsersbond Velsen en reizigersvereniging Rover Haarlem en Omstreken verlangen met name dat het GVB vervangend vervoer aanbiedt, indien het openbaar vervoer op dit traject moet worden gestaaktâ, schrijven de organisaties aan GVB.
Het GVB is van mening dat er geen verplichting bestaat voor het regelen van vervangend vervoer. Ook is het moeilijk haalbaar om fietsers te vervoeren volgens het gemeentelijk vervoersbedrijf.
Volgens Rover is dat onzin: âMaak afspraken met busbedrijven. Busmaatschappijen hebben aanhangers waar fietsen in kunnen. Maar als je het niet regelt, dan lukt het inderdaad niet,ââ stelt Han van Spanje tegenover het
Noordhollands Dagblad.
Foto: Alf van Beem