Van kaarsen tot glazen: er wordt flink gestolen in de Haarlemse horeca. Niet alleen door geroutineerde criminelen, maar juist ook door gasten, zeggen verschillende horeca-ondernemers tijdens de rondgang van Haarlem105.
Eerder zei Tjerk Schreurs, eigenaar van Café du Théâtre, regelmatig te maken hebben met de diefstal van ledlampjes in een interview bij Haarlem105. Barmanager Joost Kroon van Uiltje Bar herkent dit fenomeen. “Ik word er schijtziek van. Per week mis ik er drie á vier. Dat zijn kostenposten die aantikken.” Het zijn vaak gewoon de gasten die dit stelen.
Ook bij Bobbi Bar-dancing, de zaak van Daan van Boerdonk, zijn de lampjes geliefd. “Ik heb precies dezelfde. Na een bepaald tijdstip mogen ze alleen nog bij de bar staan zodat ik ze beter in de gaten kan houden.” Toch maakt hij zich er niet druk om. “Ik zit al vijftien jaar in de horeca en diefstal is altijd al een probleem geweest.” Mede daarom is hij gestopt met het bedrukken van glaswerk, met uitzondering van de wijnglazen. “Het is algemeen bekend dat dat soort zaken snel gestolen worden.”
Glaswerk
Kroon ziet bij Uiltje Bar ook veel glazen in tassen verdwijnen. “Per maand moet ik zestig tot honderd glazen vervangen. Die zijn echt niet allemaal gevallen. Maar omdat de bedrukte glazen voor ons ook een stuk branding zijn willen we er niet vanaf.”
Bij Café ’t Kantoor valt het daarentegen erg mee, zegt eigenaar Ton Veenhof. “Als mensen iets willen hebben, zoals een glas, wordt het meestal netjes gevraagd”, vertelt hij. “Er is weleens iets van kerstversiering meegenomen, maar het mag eigenlijk geen naam hebben. Ik denk dat ons gastenbestand redelijk betrouwbaar is.”
Dakloze mensen en kinderen
Bij eigenaar Liane Gratama van Hotel en restaurant ML zijn de kussentjes op het terras in trek, al zijn het niet zo zeer gasten die dit stelen. “We zien steeds vaker dakloze mensen die ervandoor gaan met onze kussens of andere spullen”, vertelt ze. Voorheen werden er ook vaak dingen gestolen uit de toiletruimtes. “Sindsdien heb ik alles vastgelijmd: spiegels, gekke sierluipaarden, handzeep”, vertelt ze. “Ik vind niet dat dit bij het vak hoort. Vooral nu het kouder wordt zien we meer daklozen. Ik vind dat er meer handhaving moet komen.”
De grootste relschoppers bij eigenaar Roy Sjoers van speelgoed- en horecazaak Meneer Paprika zijn kinderen. “Onze horeca is vrij sober ingericht, omdat het door de kinderen vrij chaotisch kan zijn dus er valt weinig te stelen. Er ligt wel veel speelgoed om mee te spelen. Het gebeurt weleens dat een kind dat meeneemt, maar meestal komen de ouders het netjes terugbrengen. Wij hebben een heel braaf publiek; we schenken geen alcohol.” Alcohol wordt door meerdere horeca-ondernemers genoemd als factor die mogelijk bijdraagt aan rebels gedrag.
Baldadigheid
Schreurs van Café du Théâtre publiceerde onlangs een foto van iemand die een Ledlampje van hem had gestolen op social media. “Ik begrijp zijn insteek, maar ik zou het zelf niet doen. Sociale media is toch een openbare schandpaal”, reageert Veenhof van Bar Kantoor. “Dan zou ik eerder contact opnemen met de politie.”
“Een paar weken terug heb ik een TikTok opgenomen over mensen die hun rekening niet betaalden”, vertelt Sjoers van Meneer Paprika. Daarbij deelde hij geen beelden, maar wel het verhaal onder zijn volgers in de hoop de dief te vinden – met succes.
Waarom mensen het leuk vinden om kleine dingen te stelen blijft de vraag. Kroon van Uiltje Bar heeft geen idee waarom zijn gasten dit doen: “Het begint denk ik als een spelletje. Bij bepaalde groepen zie ik het sneller gebeuren, zoals bijvoorbeeld vrijgezellenfeesten. Daarom ben ik terughoudend in het aannemen van vrijgezellenfeesten.” Veenhof noemt ook de vrijgezellenfeesten als risico: “Dan moeten ze iets mee nemen uit een café als herinnering.” Volgens Veenhof is de diefstal van gasten vooral “baldadigheid”.
Het hoort nu eenmaal bij het uitgaansleven, betoogt Van Boerdonk van Bobbi Bar-Dancing. “Het is kinderachtig, maar waar. Gedragsverandering is moeilijk te realiseren, zeker na een bepaald tijdstip als er meer gedronken is.”