Podcastmaker Rudy Nicola deelt regelmatig zijn kennis met beginnende makers. Nu de Dutch Podcast Awards zijn uitgereikt, vertelt hij in het radioprogramma Haarlem Vandaag wat volgens hem het verschil maakt tussen een goede en een matige podcast.
“In eerste instantie wil je precies weten voor wie je het maakt”, begint Nicola. “Hoe ziet je ideale luisteraar eruit, en wat zijn hun wensen en behoeften? Daar begint het eigenlijk mee.” Tegelijkertijd waarschuwt hij voor te veel regie. “Als je alles dichttimmert, haal je juist de kracht van podcasting weg. Want waar zit de kracht? Dat is vaak de emotie, de authenticiteit, dat je echt iemands gevoel hoort in een stemgeluid.”
Aandacht vasthouden
Volgens Nicola moet je als maker goed nadenken over de kernboodschap van je aflevering. “Stel: iemand heeft een half uur geluisterd. Wat wil je dat die persoon straks vertelt tegen zijn partner, vriend of collega? Als je dat weet, kun je de rest van de aflevering invullen.”
Kijk hier het hele gesprek met Rudy Nicola terug. Tekst gaat verder onder video.
Over de lengte van een podcast is hij duidelijk: “Heb je een trouwe fanbase, dan kun je gerust een uur of langer maken. Maar als je net begint, houd het kort. Liever te kort en dan meerdere afleveringen, dan één hele lange.”
Podcast of radio?
Dat podcasts radio ooit zullen vervangen, gelooft hij niet. “Radio is live. Het gebeurt nu. Daar zit een enorme waarde in”, vindt hij. “Met radio kun je heel erg inspelen op de actualiteit.”
Mino Raiola
De grote winnaar van de Dutch Podcast Awards vorige week was de NOS-podcast Mino’s Imperium, over voetbalmakelaar Mino Raiola, die ooit actief was bij HFC Haarlem. “Ik zie dit een beetje als de Champions League van het podcast maken”, zegt Nicola. “De storytelling is supersterk, maar het is daarnaast heel mooi aangekleed met sounddesign. Die combinatie maakt het wat mij betreft een winnaar.”



















