Koninklijke Horeca Nederland (KHN) wil dat de nieuwe beperkende maatregelen voor cafés en restaurants worden teruggedraaid. Het gaat om de limiet van dertig gasten binnen, en de verplichte sluiting om tien uur ’s avonds. Toen cafés en restaurants voor het eerst dicht gingen, trokken klanten snel naar supermarkten en nachtwinkels. Ze sloegen er eten en drinken in en er ontstonden lange rijen, zo was te zien in de media.
“Onze broek zakte af toen we de rijen voor de supermarkt zagen van mensen die vervolgens naar huis gaan om daar met z’n allen verder te feesten. Welk probleem hebben we dan opgelost door de horeca eerder dicht te gooien?” De brancheorganisatie voegt daaraan toe: “Juist door de strenge protocollen die gelden in de horeca, zijn wij onderdeel van de oplossing en niet van het probleem”.
Midden en Kleinbedrijf Haarlem (MKB-Haarlem) sluit zich in grote lijnen aan bij de kritiek van KHN. “Wij delen de zorgen van het kabinet wat betreft de verspreiding van het coronavirus en houden ons uiteraard aan de regels. Maar we merken ook dat het draagvlak wankelt, de maatregelen voelen disproportioneel voor een sector die het voor de coronacrisis al moeilijk had. Waarom ligt de focus niet op een mondkapjesplicht en waarom die limiet van precies dertig personen? Als een zaak relatief groot is en de afstand kan worden bewaard, dan kunnen er toch meer mensen binnen, zonder in te leveren op de veiligheid?”, zegt voorzitter Faridah Azimulllah van MKB-Haarlem tegen Haarlem105.
Voorzitter van Koninklijke Horeca Haarlem, Hildo Makkes, is het helemaal eens met de punten die Azimullah aanhaalt, maar doet er nog een schepje bovenop: “Het voelt bijna alsof wij bewust om zeep worden geholpen. Mensen zijn coronamoe. Op de vraag of de restricties echt zo moeilijk zijn, zei een van mijn klanten: ‘Ja. Voor jullie. Wij vinden wel een manier om een feestje te vieren’ “. KHN gaat het kabinet deze week confronteren met hun vragen.