Vanuit een kano, zo dicht mogelijk tegen het oppervlakte van het Spaarne, maakt kunstenaar Pieter Berkhout het liefst foto’s. Vervolgens gaat hij in zijn atelier dusdanig ‘klooien’ dat er maar weinig van originele afbeelding overblijft. Wat rest is ‘een foto als een soort appelmoes van beelden door elkaar.’
De kunstzinnige foto’s die overblijven kunnen wel uit maximaal tien foto’s bestaan. “Het geheim is dat het niet een gewone foto is van het Spaarne”, vertelt Berkhout. “Maar het – wat ik wel eens overdreven zeg – stijgt boven de werkelijkheid uit tot een soort abstract imaginaire herinnering.”
“Het zou water kunnen zijn, maar ik heb geen idee”
Huib de Wild
Mensen op straat herkennen helemaal niets in de foto’s van wat ooit het Spaarne was. “Ik heb echt geen idee waar deze foto is genomen of wat het is”, zegt Huib. “Het zou water kunnen zijn, maar hoe langer ik ernaar kijk, hoe vager het wordt.”
Ook Johanneke, die graag op een bankje aan Haarlems beroemdste rivier zit, heeft geen idee. “Het is dat je zegt dat dit het Spaarne is, maar ik zie het er helemaal niet in. Ik vind het wel knap gedaan. Maar water nee.”
Tekst gaat door onder de foto.
Naast dat Berkhout kunstenaar is, heeft hij samen met zijn toenmalige vriendin Fokelien Faber Kunstacedemie Haarlem opgericht. “Wij runnen die academie nog steeds samen. Het is een leuke en grote academie met bijna twintig docenten waarvan er vijftien hebben geëxposeerd tijdens de kunstlijn. En ik geef er zelf ook les.”
Zelf kijken?
Het is mogelijk om zelf het werk van Berkhout te bekijken. De foto’s van de kunstenaar zijn niet onopgemerkt gebleven en zo heeft hij als een van de eersten, samen met fotoraaf Ingrid Donkelaar, een expositie in het nieuw verbouwde Verwey Museum die tot en met 2 januari duurt.