Het aantal elektrische auto’s zal in rap tempo stijgen, laat een prognose van kenniscentrum ElaadNL zien. Daarom zijn er landelijk 1,3 miljoen laadpunten nodig voor 2050.
De gemeente Haarlem bereidt zich alvast voor. “Dit jaar starten we met het opstellen van de strategische visie laadinfrastructuur. Daarnaast gaan we met de MRA-E bekijken waar er snelladers op verschillende plekken in Haarlem geplaatst kunnen worden”, reageert wethouder Bas van Leeuwen. De MRA-E is een samenwerkingsproject tussen overheden in provincies Noord-Holland, Flevoland en Utrecht, om elektrisch vervoer te stimuleren.
Tot die tijd kunnen inwoners van Haarlem een publieke laadpaal aanvragen via de gemeente. Hoeveel elektrische auto’s nu in Haarlem rijden weten ze niet. “We zien wel dat er aanvragen binnenkomen met het verzoek tot het plaatsen van een publieke laadpaal.”
Bloemendaal & Heemstede
In het naburig gelegen Bloemendaal zien ze de vraag naar het aantal laadpunten flink toenemen. “De uitbreiding van het laadnetwerk wordt bemoeilijkt door een gebrek aan geschikte locaties. Locaties moeten technisch akkoord worden bevonden en voor het verkeersbesluit is maatschappelijk draagvlak gewenst”, reageert de gemeente Bloemendaal. De ambitie is om in 2030 circa 500 laadpunten te hebben. “Met daarnaast nog 1700 privé laadpunten.”
Heemstede ziet het aantal elektrische auto’s in de gemeente ook rap stijgen. “Op dit moment zijn er nog niet genoeg openbare laadpunten beschikbaar om aan de groeiende vraag te voldoen. Het college heeft als doel om het aantal laadpunten voor 2025 uit te breiden naar driehonderd”, aldus de woordvoering van de gemeente Heemstede. Naar verwachting zijn er in 2025 ongeveer 2500 elektrische voertuigen in Heemstede. “In 2030 voorzien we een stijging naar bijna 7.500. Ongeveer een kwart van deze auto’s zal kunnen opladen op eigen terrein, maar dit betekent nog steeds dat de publieke vraag naar laadpunten zal toenemen tot 750.”
Betaald elektrisch parkeren
Sinds 1 februari heeft de gemeente Haarlem betaald parkeren ingevoerd bij elektrische laadpalen. Voorheen was dit gratis. Van Leeuwen: “Deze maatregel is pas sinds kort van kracht, en dit is nog te kort om hier uitspraken over te doen. Wel kunnen we zeggen dat deze maatregel al bij meerdere gemeenten is ingevoerd. Op deze manier willen we het laadpaalkleven tegengaan.”
Lees ook: Parkeren bij laadpaal kost vanaf nu ook geld