Het paste allemaal net door de deuren, dus het was veel kantelen en duwen, maar ze staan er nu toch echt: vier historische Formule 3-auto’s. Ze hebben aardig wat moeten doorstaan om in Museum Zandvoort terecht te komen voor een tentoonstelling ter ere van de 75-jarige verjaardag van het Circuit Zandvoort.
Elk jaar haakt Museum Zandvoort aan wanneer de Historic Grand Prix wordt georganiseerd op het circuit. Omdat de racebaan dit jaar een bijzonder jubileum viert, pakt het museum dit jaar nog iets groter uit met een tentoonstelling waar veel afbeeldingen, video’s en andere historische objecten te zien zijn.
Tekst gaat door onder de video.
Speciaal voor het jubileum van het circuit staan er allerlei racewagens die ook echt op het Zandvoorste circuit hebben gereden. Zoals de auto van coureur Mike Doodeman die hij mocht besturen tijdens zijn deelname aan de Historic Grand Prix. “Jan Bart, de gastcurator, vroeg of mijn autootje in het museum mocht staan”, zegt hij. “Dus waar sommige mensen een vinger aangeboden krijgen en een arm nemen, deed ik het tegenovergestelde. Ik ben er vol gas in gegaan en nu hebben we het voor elkaar gekregen om vier auto’s hier te hebben staan.”
Historic Grand Prix
Sinds 2011 organiseert het Circuit Zandvoort de Historic Grand Prix en dit jaar is dat dus helemaal in het teken van de rijke historie van het 75-jarige bestaan van de racebaan. Dat de Formule 3-wagens aanwezig zijn in het museum is dan ook helemaal geen toeval, vertelt Chief Sporting Officer Erik Weijers. “Het circuit is geopend in augustus 1948. Er werden dat jaar hoofdzakelijk races gehouden met Engelse ‘gentlemen drivers’ in grand prix wagens van die tijd”, vertelt Weijers. “Het jaar daarop werden er wéér races georganiseerd en daar zat ook een race bij met 500cc Formule 3-wagens. Die race werd gewonnen door Sterling Moss.” De jaren daarna is de Fomule 3 elk jaar teruggekeerd naar de Zandvoortse racebaan, met uitzondering van 2020.
Uniek op wereldschaal
Het is erg bijzonder dat deze vier auto’s bij elkaar te zien zijn in het museum, ze zijn namelijk erg zeldzaam en hebben elk een uniek verhaal. Zo heeft de Cooper Mk.3 een onduidelijke geschiedenis. Hij stond eerst een tijd in een schuur nadat hij uit België is gehaald en is uiteindelijk via een handelaar bij de huidige eigenaar gekomen. Vanwege deze wazige historie is het niet zeker of deze auto op Zandvoort heeft geracet. De kans is wel aanwezig, aangezien er wél ooit een Cooper Mk.3 op het circuit geracet heeft. Of dat de auto is die in het museum staat blijft echter een raadsel.
De Larkens, waarin Mike zijn debuutrace mocht rijden, is gemaakt in 1949 door de Nederlandse gebroeders Larkens. Toen de broers de auto af hadden was ‘ie op technisch gebied alweer ingehaald door Britse concurrenten. Ondanks dat vindt Doodeman het nog steeds de ‘mooiste auto ooit gemaakt in Nederland.’
Jongensboek-avontuur
Ook als je geen racefan bent is er nog steeds veel te zien in het museum. In tegenstelling tot de Formule 3-teams die tegenwoordig ontzettend veel geld hebben om de beste auto te produceren, waren de wagens van toen meer van de huis-tuin-en-keuken aanpak. Echt en ‘jongensboek-avontuur’, vindt Mike Doodeman. “Het waren pioniers. Ze zijn gewoon zelf deze auto’s gaan bouwen. Sommigen hadden een wat groter zakje geld dan de anderen en konden daarmee wat verder reizen en wat meer voor elkaar krijgen”, zegt hij. “Maar het is vooral de tekst, de foto’s, het verhaal en de auto’s. Dat maakt het gewoon een mooi compleet avontuur, ook voor de bezoeker.”